رییس جمهور لبنان امروز انتخاب می شود

رییس جمهور لبنان امروز انتخاب می شود
دوشنبه 10 آبان 1395 - 11:54

پس از دو سال و نیم خلاء سیاسی در لبنان، سیزدهمین رئیس جمهور بنابر توافق صورت گرفته میان احزاب این کشور، امروز (دوشنبه 10 آبان ماه ) از سوی نمایندگان پارلمان انتخاب خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بنابر توافق صورت گرفته قرار است امروز پارلمان لبنان در باره ژنرال «میشل عون» نامزد مورد حمایت حزب الله برای تصدی سمت ریاست جمهوری، رای گیری کند.
چهل و ششمین جلسه پارلمان لبنان تا ساعاتی دیگر برگزار می شود و در صورتی که 86 نماینده در صحن علنی حاضر شوند، پارلمان حد نصاب لازم را برای رای گیری خواهد داشت و این در حالی است که هیچ گروه سیاسی در لبنان به مشارکت نکردن در این نشست برای از حد نصاب انداختن پارلمان تهدید نکرده است.

چهل و چهار جلسه گذشته پارلمان لبنان به علت به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان حاضر در صحن پارلمان برگزار نشد و در جلسه اول نیز با وجود حضور همه نمایندگان، « سمیر جعجع» رئیس حزب « نیروهای لبنانی» و نامزد اصلی گروه 14 مارس و مورد حمایت عربستان سعودی با کسب 44 رای از 128 رای متحمل شکست سنگینی در مقابل برگه های سفید شد.
جنایات عربستان در یمن به ویژه ترور کودکان این کشور، نقشی اساسی در این شکست جعجع داشت .
این شکست منجر شد تا عربستان سعودی نام ژنرال عون را که از حمایت حزب الله از ابتدا تا کنون برخوردار بوده است، وتو کند تا لبنان دو سال و نیم بدون رییس جمهور و در خلاء بزرگ سیاسی بسر ببرد.

اما طبق گزارش های منتشر شده، تحولات جدید در عربستان بر روابط سعد حریری، رئیس حزب جریان المستقبل، با دربار جدید سعودی ضربه زده است. به نظر می رسد پس از مرگ ملک عبدالله و روی کار آمدن ملک سلمان و همچنین مشکلات اقتصادی شدید ریاض ناشی از کاهش قیمت نفت، حریری دیگر از حمایت های سابق دربار سعودی برخوردار نیست.

مجموعه این عوامل باعث شد سعد حریری در نهایت مجبور شود نامزدی ژنرال عون را که مورد حمایت حزب الله است، بپذیرید.
خبرهای رسیده از لبنان در باره میزان حمایت گروه های لبنانی از میشل عون در نشست امروز پارلمان این کشور به این شرح است:

کسب 94 رای در نشست پارلمان و انتخاب ژنرال عون به عنوان رییس جمهور لبنان در دور اول رای گیری شامل ؛ فراکسیون وفاداری به مقاومت (حزب الله) 13 از 13 رای، فراکسیون المستقبل ( سعد حریری) 28 از 33 رای، فراکسیون تغییر و اصلاح ( میشل عون) 20 از 20 رای، فراکسیون دیدار دموکراتیک (ولید جنبلاط) 10 از 11 رای، فراکسیون «نیروهای لبنانی (سمیر جعجع) 8 از 8 رای، فراکسیون المرده (سلیمان فرنجیه) 1 از 4 رای، فراکسیون حزب بعث 2 از 2 رای، فراکسیون طاشناق 2 از 2 رای، فراکسیون حزب سوری قومی اجتماعی 2 از 2 رای، مستقل ها 7 از 12 رای و طلال ارسلان رئیس حزب دموکراتیک 1 رای.

میزان آرا و نام گروه های مخالف میشل عون نیز که گفته می شود با آرای سفید در صدد جلوگیری از رسیدن عون به ریاست جمهوری هستند شامل: فراکسیون توسعه و آزاد سازی ( نبیه بری) 13 از 13 رای، فراکسیون جریان المرده ( سلیمان فرنجیه) 3 از 4 رای، فراکسیون المستقبل (سعد حریری) 5 از 33 رای، فراکسیون دیدار دموکراتیک (ولید جنبلاط) 1 از 11رای، فراکسیون الکتائب ( سامی جمیل) 5 از 5 رای، جماعت اسلامی 1 از 1 رای و مستقل ها 5 از 12رای خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها