نبرد موصل بر رابطه کردها و عراق چه تأثیری دارد؟

نبرد موصل بر رابطه کردها و عراق چه تأثیری دارد؟
جمعه 14 آبان 1395 - 21:04

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا معتقد است که نبرد موصل باعث سازماندهی مجدد روابط میان کردها و دولت عراق می‌شود.

به گزارش پایگاه شبکه خبری العالم، ساکنان اقلیم کردستان عراق صحنه بی سابقه ای دیدند که نبرد موصل ظرف چند هفته گذشته از آن پرده برداشت. این صحنه صفوف طولانی زره پوش های عراقی بود که در جاده هایشان تردد می کردند.

وال استریت ژورنال ضمن اعلام این مطلب افزود: این صحنه برای بسیاری شوک برانگیز بود، زیرا به هر حال قبل از تلاش مشترک کردها و دولت عراق برای بیرون راندن داعش از موصل، نیروهای پیشمرگه به مدت چند دهه برای استقلال یافتن از بغداد و کسب خودمختاری مبارزه کرده اند، اما این صحنه باعث تغییر یافتن سیاست های عراق شد که حضور نیروهای عراق فدرال در کردستان را جزو امور ممنوعه می دانست.

روزنامه مزبور به نقل از برهم صالح یک سیاست مدار برجسته کُرد و نخست وزیر سابق اقلیم کردستان و معاون پیشین نخست وزیر عراق نوشت: هم اکنون برای اولین بار پس از شکل گیری دولت عراق نیروهای پیشمرگه کرد و ارتش عراق در کنار یکدیگر نبرد می کنند. این موضوع بسیار حائز اهمیت است و یک نشانه بزرگ بشمار می رود.

وال استریت ژورنال خاطرنشان کرد: این مشارکت بسیاری از تردیدکنندگان و مخالفان را شوکه کرد، زیرا آنها به وجود اختلافات بی پایان میان بغداد و مقامات اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق عادت کرده بودند. این موضوع اگر به شکل صحیح پیش برود، می توان امید داشت که آزادسازی موصل منجر به آغاز دوران جدیدی از همکاری میان کردستان عراق و سایر نقاط کشور خواهد شد و این همان چیزی است که آمریکا و همپیمانان غربی اش مدت زمان مدیدی است که به دنبال تحقق بخشیدن به آن هستند.

209

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها