سفارت عراق حرمت زائران اربعین را حفظ کند

سفارت عراق حرمت زائران اربعین را حفظ کند
پنج‌شنبه 20 آبان 1395 - 06:56

با نزدیک شدن ایام زیارت اربعین حسینی (ع)، اخذ روادید ورود به عراق در برخی استان‌های کشور به معضلی جدی برای هموطنان تبدیل شده و بلیط سفر برخی از زائران در حالی باطل می شود که گذرنامه‌ها و مانیفست‌های آنان بر روی میز کنسولگری‌های عراق خاک می خورد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در سال‌های اخیر سازمان حج و زیارت و شرکت مرکزی کارگزاران زیارتی کشور، برای ساماندهی صدور ویزای اربعین، اقدام به راه اندازی سامانه اینترنتی موسوم به "سماح" کرده و متقاضیان دریافت ویزا را به ثبت نام در آن فرا می خوانند. اما هر بار مشکلاتی پدید می آید که مشتاقان سفر به عتبات عالیات در ایام زیارت اربعین را سردرگم می کند و آنان را رو در روی دفاتر زیارتی و شرکت های کارگزاران زیارتی قرار می دهد، در حالی که امسال گره اصلی این مشکل در سفارت عراق یا نمایندگی های سفارت در استان ها ایجاد شده است.

در روزهای اخیر، اخذ ویزای عراق در تهران با مشکلات جدی روبرو نبوده است، هرچند گزارش‌هایی از تاخیر صدور ویزا در تهران هم واصل شده، اما مشکل اصلی در استان هاست که در مواردی به درگیری لفظی و فیزیکی و باز شدن پای پلیس و نیروهای امنیتی به دفاتر زیارتی منتهی شده است.

در استان البرز و در همسایگی پایتخت، توقف چند روزۀ صدور روادید موجب بروز مشکلات جدی برای زائران شده است. شماری از آنان 10 تا 12 روز پیش مدارک خود را تحویل داده و بلیط هم تهیه کرده اند، اما ناباورانه هنوز منتظر رسیدن ویزا هستند و بلیط ها هم باطل شده است.

مدیران دفاتر زیارتی استان البرز، از اعتراض شدید متقاضیان ویزا پس از انتظار طولانی سخن می گویند. برخی از معترضان، با نیروهای امنیتی و پلیس 110 تماس گرفته اند و پای پلیس هم به دفاتر زیارتی باز شده است، در حالی که مدیران دفاتر و حتی مدیران اداره حج و زیارت و شرکت کارگزاران امور زیارتی استان هم مقصر نیستند و تنها نماینده سفارت است که با تعلل خود، همه را به دردسر انداخته است.

یکی از مدیران دفاتر زیارتی می گوید: نماینده سفارت، در هتل فرودگاه امام خمینی (ره) مستقر است و در این چند روز، هیچگاه قبل از ساعت 11 در محل کار خود در اداره حج کرج حاضر نشده است. قرار بود تا دوشنبه شب، تمامی ویزاهای انفرادی صادر شود، اما نماینده دفتر ما تا آخر شب منتظر شده و تنها 4 پاسپورت ویزا شده تحویل گرفته است! وضع دفاتر دیگر هم بهتر از ما نیست.

مدیر یکی دیگر از دفاتر زیارتی در شرق استان البرز می گوید: به دلیل حاضر نشدن ویزاها، آبرویم در معرض خطر قرار گرفته و نمی توانم در محل کارم حاضر شوم. روی دیدن متقاضیان ویزا را که بسیاری از آنان هم آشنا و فامیل هستند را ندارم و در محل، به دید یک مجرم به من نگاه می کنند! از نیروی انتظامی درخواست کرده ایم که برای حفظ نظم و امنیت مأمورانی را مقابل دفاتر زیارتی مستقر کند، اما ظاهرا شورای تأمین استان با این کار موافقت نکرده است.

یکی از متقاضیان روادید عراق که 11 روز منتظر رسیدن ویزا بوده، با انتقاد شدید از عملکرد نماینده سفارت عراق، این پرسش را مطرح می کند که چرا با وجود هزینه نسبتا زیادی که سفارت برای صدور ویزا دریافت کرده، به موقع آن را تحویل نمی دهد و حرمت زائران کربلا را حفظ نمی کند؟ افراد زیادی را می شناسم که بلیط خریده بودند و به خاطر تاخیر 10 روزه در صدور ویزا، ضررهای زیادی متحمل شده اند.

اینها همه در شرایطی اتفاق می افتد که سفارت عراق و سازمان حج و زیارت برای ثبت نام هر متقاضی ویزا، مبلغی در حدود 180 هزار تومان دریافت کرده که معادل ریالی 40 دلار (به اضافۀ 35 هزار تومان هزینه بیمه) است. به گفته یکی از متقاضیان روادید، با توجه به رایگان بودن خوراک و اقامت در طول ایام زیارت اربعین در عراق، هزینه کل سفر هر شخص، از 180 هزار تومان که بابت ویزا گرفته شده، کمتر خواهد بود.

در چنین وضعیتی، انتظار می رود که سفارت عراق و کنسولگری‌ها و نمایندگی‌های آن در استان‌های ایران، احساس مسؤولیت بیشتری در قبال زائران داشته باشند و برای صدور به موقع روادید، از هیچ تلاشی فروگذار نکنند؛ امری که متاسفانه تا کنون محقق نشده و مشکلات پی در پی را برای هموطنان مشتاق حضور در زیارت اربعین حسینی (ع) پدید آورده است.

دفتر شرکت کارگزاران زیارتی استان البرز

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها