سرنوشت برجام در سایۀ مواضع مبهم ترامپ

سرنوشت برجام در سایۀ مواضع مبهم ترامپ
جمعه 21 آبان 1395 - 16:13

پایگاه آمریکایی هافینگتون پست با اشاره به اینکه پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سرنوشت برجام را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است نوشت به‌نظر می‌رسد توافق هسته‌ای در اولویت او نیست و مشخص نیست چه واکنشی نسبت به آن خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، پایگاه «هافیگنتون پست» در یادداشتی به بررسی تاثیر پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روی برجام پرداخته و نوشت سرنوشت توافق هسته‌ای ایران با رئیس جمهور شدن ترامپ – که مواضع متناقضی حول این توافق دارد – در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به اینکه ترامپ بارها از پاره کردن یا مذاکره دوباره توافق هسته‌ای صحبت کرده، آمده است اما در عین حال از اجرای قاطع آن نیز گفته و گاهی در یک سخنرانی دو سیاست متضاد را باهم بیان می‌کرد.

هافینگتون پست با بیان اینکه دلایلی وجود دارد که او (ترامپ) به یک باره توافق هسته‌ای را ازبین نخواهد برد، نوشت: «در حالی که رقبای جمهوری‌خواه ترامپ از پاره کردن برجام حرف می‌زدند اما او رویکرد ملایم‌تری داشته و تاثیر کم تحریم‌ها علیه ایران بدون همراهی شرکای بین‌المللی را درک کرد...به‌نظر نمی‌رسد توافق هسته‌ای از اولویت‌های اصلی او باشد.»

این یادداشت در ادامه به نقل از مقامات پیشین وزارت خارجه آمریکا که روی توافق هسته‌ای کار کردند، تاکید می‌کند: «آنها نگرانند که این توافق شکننده، در صورت خارج نشدن ترامپ از این موضوع، در خطر نابودی باشد. دست نخورده نگه‌داشتن آن می‌تواند اقدامات تحریک‌آمیزی از دولت بعد را درپی داشته باشند.»

ترامپ در سخنرانی خود در سپتامبر سال 2015 گفته بود: «می‌دانم که اگر مانند دیگران (نامزدهای جمهوری‌خواه) بگویم "ما آن را پاره خواهیم کرد"؛ بسیار مشهور خواهم شد. ایران تروریسم مطلق خواهد بود و برای ما که باید با آن زندگی کنیم، وحشتناک است. با این حال، ما یک قرارداد داریم. ما قدرت تحریم‌ها را از دست داده‌ایم؛ زیرا تمام کشورهایی که زمانی با ما بودند، اکنون دیگر نیستند.»

«ایان گولدنبرگ» مشاور سابق در زمینه ایران در وزارت دفاع آمریکا معتقد بود: «اگر گرفتن تصمیم‌های سخت درباره اینکه چگونه تجار جهانی را برای تبادل با ایران ترغیب کرده و اطمینان حاصل کنیم که این کشور از تعهدات آمریکا نفع می‌برد، به بروکرات‌های نسبتا بدون قدرت بسپریم؛ آنگاه توافق دچار مرگ تدریجی خواهد شد.»

هافینگتون پست در ادامه افزود: «احتمال کمی وجود دارد که دولت ترامپ، جلوی کنگره جمهوری‌خواهان را برای تصویب لوایحی که توافق هسته‌ای را تضعیف کرده و باعث کنار کشیدن ایران از برجام شود، بگیرد...ترکیب دولت ترامپ با چاک شومر رهبر اقلیت مجلس سنا که علیه توافق هسته‌ای رای داده بود، به معنی آن است که جمهوری‌خواهان می‌توانند راحت‌تر توافق را از طریق قوانین جدید، تضعیف یا نابود کنند».

مقامات سابق دولت آمریکا می‌گویند نگران کننده‌ترین سناریو این است که اگر ترامپ گمان کند ایران توافق را نقض کرده است چگونه واکنش نشان خواهد داد. گولدنبرگ در همین رابطه می‌گوید: «سوال اینجاست که دفعه بعدی که ایران به جادۀ خاکی [برجام] برود یا سهوا مقدار بیشتری اورانیوم غنی کند، چه اتفاقی خواهد افتاد. آیا ترامپ از طریق شورای حکام وارد عمل خواهد شد یا فورا آن را به بحران بین‌المللی تبدیل خواهد کرد»؟

پربیننده ترین خبرها