دبیرکل "حزب الدعوه" عراق درگذشت +زندگینامه

دبیرکل
دوشنبه 24 آبان 1395 - 11:43

هاشم الموسوی دبیر کل حزب الدعوه عراق که به دلیل ابتلا به بیماری در یکی از بیمارستان های تهران بستری بود ، درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از شبکه السومریه؛ هاشم الموسوی سال 1939 در بصره در جنوب عراق به دنیا آمد، و در مؤسسه تربیت معلم به تحصیل پرداخت و سال 1959 به حزب دعوت اسلامی پرداخت و اولین سخنگوی این جنبش در بصره بود. 

الموسوی سال 1972 به علت فعالیت سیاسی چند ماه زندانی شد و سال 1974 پس از بازداشت شیخ عارف البصری مسئولیت رهبری حزب دعوت اسلامی را به دست گرفت و به بازسازی این حزب پرداخت حزبی که به علت بازداشت و اعدام اعضایش به دست رژِیم بعثی صدام انسجام خود را از دست داده بود.
الموسوی سال 1975 عراق را به مقصد کویت ترک کرد و مسئولیت حزب الدعوه اسلامی به بردارش علی سپس به برادر دیگرش جواد واگذار شد، که این دو برادر سرانجام به دست رژیم بعث اعدام شدند. با اعدام آنها در اوایل دهه هشتاد حزب حزب الدعوه دچار فروپاشی شد.
هاشم الموسوی نظریه پرداز اصلی حزب الدعوه بود و 70 درصد از افکار و عقاید مکتوب  این حزب از قلم وی تراوش کرده است.
هاشم الموسوی که معروف به ابوعقیل است ، مؤسسه "دار التوحید" را تشکیل داد و پس از خروجش از عراق به "دار البلاغ" تغییر نام داد.
هاشم الموسوی 120 کتاب تألیف کرده است که صفحات این کتاب ها به 150 هزار صفحه می رسد و 8 میلیون و 500 هزار نسخه از کتاب های وی در کشورهای اسلامی مختلف منتشر و به 27 زبان ترجمه شده است که موضوع همه این کتاب ها مطالب اسلامی است، و الموسوی هیچگاه نام خود را کتاب هایش ذکر نکرد . 
حزب الدعوه یکی از احزاب فعال در عرصه سیاسی عراق است و اعضای این حزب سمت هایی را در دولت به دست گرفته اند . خضیر الخزاعی یکی از اعضای این حزب است که مدتی متصدی سمت معاون رئیس جمهوری بود . حزب الدعوه هم اکنون نیز چند وزارتخانه را از جمله بهداشت و درمان و کار و امور اجتماعی در دست دارد.

214

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها