ایران آب سنگین خود را به سطح توافق هسته ای رساند

ایران آب سنگین خود را به سطح توافق هسته ای رساند
چهارشنبه 17 آذر 1395 - 01:19

یک دیپلمات گفت سازمان بین المللی انرژی اتمی اطمینان حاصل کرده ایران براساس تعهدات توافق هسته ای با صدور بخشی از آب سنگین خود، ذخایرآن را به میزان مورد توافق با کشورهای غربی در سال گذشته رسانده است.

العالم - ایران

به گزارش گروه بین الملل شبکه العالم، به نقل از فرانس پرس این منبع دیپلمات که به نام آن اشاره نشده است روز سه شنبه اعلام کرد که سازمان بین المللی انرژی اتمی به اعضا اطلاع داد که یازده تن از آب سنگین که در فعالیت های هسته ای کاربرد دارد به مقصد آن رسیده است.
مقصد صادرات این میزان آب سنگین در گزارش سازمان بین المللی انرژی اتمی اعلام نشده است.
براساس این گزارش به این ترتیب میزان ذخائر آب سنگین ایران به زیر 130 تن رسید که توافقنامه هسته ای سال گذشته آن را مشخص کرده بود.
توافق هسته‌ای میزان مجاز ذخائر آب سنگین ایران را 130 متریک تُن (معادل 143.3 تُن) تعیین کرده است؛ در آخرین گزارش آژانس اعلام شده بود که میزان ذخائر آب سنگین ایران 0.1 متریک تُن از حد مجاز بیشتر بوده است.
علی اکبر صالحی رئیس رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دوم آذرماه امسال از ارسال 11 تُن آب سنگین به عمان خبر داده بود.
صالحی گفت: «همانطور که اعلام شده حدود 11 تن آب سنگین به عمان منتقل کرده‌ایم و این بدین سبب انجام گرفته که طرف مقابل برای خرید آب سنگین اعلام آمادگی کرده بود.
آب سنگین یكی از مواد اصلی در راه اندازی راكتورهای تولید انرژی و تحقیقاتی موسوم به راكتورهای آب سنگین به شمار می رود.
راكتورهای آب سنگین نیازی به اورانیوم غنی شده ندارد و از اكسید اورانیوم طبیعی به عنوان سوخت استفاده می كند.
آب سنگین از جدا سازی نوعی از مولكول های آب با غلظت ۱ در هر ۷۰۰۰ مولكول به دست می آید كه هیدروژن آن یك نوترون بیشتر از هیدروژن عادی دارد.
این نوترون اضافه موجب می شود تا عمل كند كنندگی نوترون های پر سرعت به اندازه ای برسد كه واكنش های زنجیره ای تولید انرژی از میله های سوخت آغاز شود در حالی كه در راكتورهای قدرت آب سبك, اورانیوم غنی شده درحد سه و نیم درصد و بیش از آن برای انجام واكنش مورد نیاز است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها