تصویب اولیه طرح مشروعیت شهرک سازی در "اسرائیل"

تصویب اولیه طرح مشروعیت شهرک سازی در
پنج‌شنبه 18 آذر 1395 - 09:54

پارلمان رژیم صهیونیستی در اولین بررسی طرح قانونی مشروعیت بخشی به شهرک های این رژیم، انضمام چهار واحد مسکونی ساخته شده در زمین های فلسطینی به ویژه در کرانه باختری را به رغم انتقادات و هشدارهای بین المللی نسبت به عواقب این اقدام، تصویب کرد.

العالم - فلسطین اشغالی
به گزارش گروه بین الملل شبکه العالم به نقل از خبرگزاری فرانس پرس، این طرح که از پشتیبانی کابینه راستگرای نتنیاهو برخوردار بود، روز گذشته با 57 رأی موافق در مقابل 51 رأی مخالف یا ممتنع تصویب شد.
به گفته مقام های رژیم صهیونیستی، حدود 400 هزار نفر در شهرک های اسرائیلی در کرانه غربی در میان 2.6 میلیون فلسطینی زندگی می کنند.
برخی مقام های امریکایی و سازمان ملل و اتحادیه اروپا در باره ادامه شهرک سازی در فلسطین اشغالی هشدار داده و آن را باعث از بین رفتن فرصت راه حل دو کشور دانسته اند.
جامعه بین الملل، شهرک سازی رژیم صهیونیستی را غیر قانونی دانسته و آن را چه با موافقت دولت این رژیم و چه بدون آن، مانعی اصلی در مسیر حل مسالمت آمیز درگیری بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها می دانند.
گفتنی است برخی افراد برجسته در ائتلاف بنیامین نتنیاهو، که راستگراترین افراد در تاریخ این رژیم شناخته شده اند، به طور علنی مخالفت خود را با تأسیس کشور فلسطین اعلام کرده اند.
"نفتالی بینیت"، وزیر آموزش و رهبر حزب قومگرای افراطی "خانه یهود"، مثل قومگرایان مذهبی، خواستار تصاحب اغلب زمین های کرانه باختری شده است.
نتنیاهو ادعا می کند که همچنان با طرح تأسیس دو کشور در منازعات چند دهه این رژیم با فلسطین موافق است با این حال از طرح این قانون حمایت می کند.
شایان ذکر است که وی در تماس تلفنی با فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، پیشنهاد وی مبنی بر دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در حاشیه کنفرانس بین الملل پاریس – که در ماه جاری برگزار می شود – رد کرده است.
همچنین مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز روز سه شنبه ابراز امیدواری کرده بود که این طرح تبدیل به قانون نشود زیرا تصویب آن به شدت برای راه حل دو کشور زیانبار است.
وی افزود: "اظهارات نگران کننده ای از برخی شخصیت های سیاسی در اسرائیل شنیده این مبنی بر اینکه این، اولین گام در مسیر انضمام بخش هایی از کرانه باختری خواهد بود."
فلسطینی ها نیز به شدت تصویب این طرح را محکوم کرده اند.
ولید عساف، مسئول پرونده شهرک سازی و دیوار حایل در دولت فلسطین نیز تصریح کرده است که این طرح از خطرناکترین قوانینی است که از سال 1967 در "اسرائیل" به تصویب رسیده است و در واقع یک قانون نژادپرستانه و خلاف تمام قوانین بین المللی به خصوص منشور حقوق بشر رم است.
وی افزود: "اکنون ما دو گزینه پیش رو داریم: رجوع به شورای امنیت یا مراجعه به دادگاه کیفری بین المللی. زیرا این قانون نژادپرستانه به کلی با قانون اساسی اسرائیل منافات دارد."
رژیم صهیونیستی در سال 1967 کرانه باختری را اشغال کرده و قدس شرقی را اشغال کرد. جامعه بین الملل این اقدام را به رسمیت نشناخت.

208-9

پربیننده ترین خبرها