انشعاب در حزب حاکم کره‌جنوبی

انشعاب در حزب حاکم کره‌جنوبی
سه شنبه 7 دی 1395 - 11:12

استیضاح رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، حزب حاکم این کشور را با چالش مهمی روبرو کرده است.

العالم - آسیا

خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛ حزب حاکم محافظه‌کار کره‌جنوبی سه‌شنبه (امروز) عملاً با انشعاب روبرو شد. استیضاح «پارک گون-هه» -- رئیس‌جمهور کره‌جنوبی – اختلافات داخلی در حزب حاکم را تشدید کرده است.
یک گروه 29 نفره از نمایندگان، حزب حاکم «سایه‌نوری» را -- با این استدلال که رهبران حزب علی‌رغم بحران استیضاح رئیس‌جمهور زیر بار اصلاحات نمی‌روند – ترک کردند. این اقدام آن‌ها، تعداد کرسی‌های حزب حاکم را در پارلمان به عدد 99 کاهش می‌دهد و حزب لیبرال‌دموکرات را در جایگاه نخست کرسی‌های پارلمان قرار می‌دهد. پارلمان کره‌جنوبی 300 کرسی دارد. اقدام آن‌ها همچنین می‌تواند موقعیت حزب حاکم را در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری – که احتمالاً اسفند امسال برگزار می‌شود – تهدید کند.
این نمایندگان در بیانیه‌ای، حزب حاکم را به حمایت از پارک گون-هه متهم کردند؛ فردی که به باور آن‌ها «بدترین» ناقض حاکمیت قانون اساسی است. در بخشی از بیانیه آن‌ها آمده است: «رفتن ما نیروی حرکتی لازم را برای تبدیل اتفاق تراژیک کشور (استیضاح رئیس‌جمهور) به فرصتی برای توسعه دموکراسی فراهم خواهد کرد.»
بیش از 60 نماینده پارلمان از حزب حاکم «سایه‌نوری» برای استیضاح رئیس‌جمهور، خطوط حزبی رایج را زیر پا گذاشته اند و به احزاب مخالف ملحق شده اند. دادگاه قانون اساسی کره‌جنوبی هم‌اکنون در حال بررسی این پرونده است و برای صدور حکم در خصوص صحت طرح استیضاح، تا 180 روز فرصت دارد. اتهامات گسترده‌ای علیه پارک مطرح شده است و مخالفان، وی را به رشوه‌خواری و سوء استفاده از قدرت متهم می‌کنند.
انتخابات ریاست جمهوری کره‌جنوبی برای دسامبر سال آینده (آذر 96) برنامه‌ریزی شده است؛ اما اگر قضات دادگاه قانون اساسی صحت استیضاح را تأیید کنند، پارک از قدرت خلع می‌شود و انتخابات باید تا 60 روز (احتمالاً در اسفندماه) برگزار شود.
گروهی از اعضای اسبق حزب حاکم «سایه‌نوری» قصد دارند حزبی به رهبری «بان کی‌مون، دبیرکل کنونی سازمان ملل متحد تشکیل دهند. وی تنها تا پایان سال جاری میلادی این سمت را در اختیار خواهد داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها