اسد علت ناگفتۀ «جنگ جهانی» علیه سوریه را تشریح کرد

اسد علت ناگفتۀ «جنگ جهانی» علیه سوریه را تشریح کرد
جمعه 10 دی 1395 - 18:45

رئیس جمهور سوریه در تازه ترین مصاحبه خود با یک نشریه ایتالیایی دلایل راه اندازی «جنگ جهانی» علیه کشورش را تشریح کرد.

العالم - سوریه

بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با روزنامه "ایل ژورنالی" ایتالیا گفت که مخالفت سوریه با کشیده شدن خط لوله (گازی) که قطر پیشنهاد آن را داده بود، یکی از علل وقوع جنگ علیه سوریه در سال 2011 میلادی بود. قطر بدنبال احداث خط لوله صادرات گاز به اروپا از طریق خاک سوریه بود.

بشار اسد تصریح کرد: «پاسخ منفی سوریه به احداث خط لوله یکی از عوامل مهم بود. این (پیشنهاد) به طور علنی به ما نشد اما فکر می کنم که برایش برنامه ریزی شده بود».

وی با اشاره به اینکه دو خط لوله می توانست از خاک کشورش عبور کند و سوریه قصد داشت تا خط شرق به غرب را احداث کند، گفت: «دو خط لوله از سوریه عبور می کرد. نخست از شمال به جنوب که متعلق به قطر بود و دوم، از شرق به غرب به سمت دریای مدیترانه که از ایران آغاز و از عراق عبور می کرد. ما قصد داشتیم که خط لوله شرق به غرب را احداث کنیم».

بشار اسد افزود: «فکر می کنم که بسیاری از کشورهایی که با سیاست سوریه مخالف بودند، تمایل نداشتند که سوریه مرکز انرژی شود؛ خواه انرژی برق یا نفت یا اینکه نقطه تقاطع راه آهن و نظایر آن شود. این یکی از عوامل بود اما خط لوله از شمال به جنوب و ارتباط آن با قطر به طور مستقیم به ما مطرح نشد».

وی همچنین در بخش دیگری از مصاحبه خود از مسئولان اروپایی خواست تا حمایت از تروریست ها را متوقف و محاصره سوریه را که باعث شد تا بسیاری از سوری ها به اروپا عزیمت کنند، متوقف کند؛ زیرا عزیمت این سوری ها به اروپا فقط به خاطر تروریسم نبود.

بشار اسد تصریح کرد: «می توانم به شما کمک کنم؛ اگر بخواهید که خودتان به خودتان کمک کنید. مشکل با اروپایی ها این است که آنها نمی خواهند به خودشان کمک کنند. مسئولان و دولت های اروپایی علیه منافع خود کار می کنند. آنها علیه منافع ملت خود عمل می کنند. آنها از تروریست ها حمایت می کنند. اگر آنها از تروریست ها در منطقه ما حمایت می کنند، چطور می توانم به آنها کمک کنم که حملات تروریستی در اروپا روی ندهد... نمی توانم».

بشار اسد افزود: «مطمئن هستم که بعد از جنگ، اکثریت سوریه ها به سوریه بازخواهند گشت. سوریه شاهد تولد دوباره ای خواهد بود».

وی گفت: «در صورت نبود تروریسم، جامعه سوریه بسیار قوی تر از جامعه ای خواهد بود که قبل از جنگ می شناختیم و این هم به یاری درسی بود که آموخته ایم».

بشار اسد گفت: «آنها مثل من شهروندان سوریه هستند و می خواهند به کشورشان بازگردند؛ زیرا هر کسی تمایل دارد که به میهنش بازگردد اما نیاز به دو مسئله است. آنها نیاز به ثبات و امنیت دارند. همزمان نیز نیاز به تامین نیازهای اصلی و لازم زندگی خود دارند که بسیاری از آنها، آن را به خاطر جنگ از دست داده اند».

6

پربیننده ترین خبرها