همکاری اطلاعاتی بغداد و قاهره برای مبارزه با تروریسم

همکاری اطلاعاتی بغداد و قاهره برای مبارزه با تروریسم
دوشنبه 13 دی 1395 - 10:05

همزمان با افزایش اختلافات مصر و عربستان، برخی مقامات عراقی از نزدیکی روزافزون بغداد و قاهره و همکاری اطلاعاتی میان دو کشور در موضوع مبارزه با تروریسم خبر دادند.

العالم- ایران

«حبیب محمد الصدر» سفیر عراق در مصر با تمجید از کمک سریع ایران به کشورش در مبارزه با تروریسم، از همکاری امنیتی بغداد با قاهره خبر داد.

حبیب الصدر تروریسم را اولین چالش کشورهای عربی دانست و با بیان اینکه «همکاری امنیتی و اطلاعاتی بین عراق و مصر وجود دارد» گفت «ایران اولین کشوری بود که پس از استقرار و گسترش داعش در عراق به یاری ما آمد و به دنبال آن بقیه کشورها نیز برای یاری عراق شتافتند».

سفیر عراق در مصر گفت: دیدگاه ایران این است که اگر با تروریسم در کنار عراقی‌ها در خاک عراق جنگ نکند بعدها باید با تروریسم در خاک ایران بجنگد و لذا سریعا به یاری عراق آمد.

به گفته این مقام عراقی، ایران بنا به دو دلیل از عراق حمایت‌ می‌کند؛ یکی به دلیل دفع شر تروریسم و دوم اینکه عراق همسایه ایران است و تهران نمی‌خواهد که در معرض حملات تروریستی و افراطی باشد.

طبق گزارش وبگاه خبری «أین» عراق، سفیر عراق به حضور ائتلاف بین‌المللی ضدداعش نیز اشاره کرد و گفت، درست است ائتلاف بین‌المللی برای بمباران مقرهای تروریست‌ها به عراق کمک هوایی ارائه می‌کند و علاوه بر آن در آموزش نیروهای عراقی نیز مشارکت دارد، اما «در عملیات زمینی تنها نیروهای عراقی مشارکت دارند و هیچ نیروی خارجی در کنار آنها نیست».

سفیر عراق در قاهره همچنین درباره روابط بین مصر و عراق نیز گفت که روابط دو کشور تاریخی و قدیمی است و به قدمت آن به چهار هزار سال قبل از میلاد بازمی‌گردد و ارتباط با دولت مصر نیز ادامه دارد.

حبیب الصدر نزدیکی امروز بغداد و قاهره را ستود و گفت که «قاهره سفارت خود در بغداد را با وجود شرایط دشوار عراق گشود و امروز مصر و عراق بیش از هر روز دیگری به یکدیگر نزدیک‌ هستند».

اخیرا و در پی افزایش اختلافات مصر با عربستان، مسئولانی از مصر برای خرید نفت عراق به بغداد سفر کردند؛ اقدامی که ناظران سیاسی آن را نزدیکی بیش از پیش مصر به ایران و عراق و دوری بیشتر از عربستان، ارزیابی کردند.

منبع : فارس

 

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها