کری درباره نتایج مذاکرات آستانه تردید دارد

کری درباره نتایج مذاکرات آستانه تردید دارد
جمعه 17 دی 1395 - 06:25

وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری خود درباره نتیجه نشست آستانه در خصوص سوریه ابراز تردید کرد.

العالم - آمریکا

جان کری در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: "آیا در مرحله کنونی همکاری شما با روس ها به بن بست رسیده است؟ و این که پیشنهاد شما به وزیر خارجه آتی آمریکا درباره سوریه چیست؟" گفت: من قصد دارم که پیشنهاد خود را به وزیر خارجه بعدی آمریکا به صورت شخصی اعلام کنم و قرار است در روزهای آتی با وی دیداری داشته باشم. می خواهم پیشنهاد خود را به طور شخصی - و نه در رسانه ها- به وی اعلام کنم و مطمئنم که شما به این موضوع احترام می گذارید.

کری افزود: در رابطه با روند سوریه مشکل این است یک طرف در رابطه با جبهه النصره چه اقدامی انجام دهد و یا اینکه این گروه را جدا کند و بتواند ظرفیت برای همکاری به وجود آورد. همانطور که می دانید همکاری از طرف ما با مشکلاتی همراه است اما با این وجود معتقدم هر روشی به کار گرفته شود که بر روی انتخاب های مخالفان یا دولت اسد تاثیر گذار باشد، موضوعی است که ما از همه آنها حمایت می کنیم.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: به نظرم کاری که روس ها با ترک ها در حال انجام آن هستند، اصولا همان کاری است که ما در گروه بین المللی حامیان سوریه -البته با اسلوبی متفاوت- انجام داده ایم. این در حالی است که اقدامات ما با توجه به انتخاب هایی که برخی از مخالفان ممکن است داشته باشند، می تواند نتیجه بهتری به همراه داشته باشد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: همانطور که شما می توانید ببینید درگیریها در سوریه ادامه دارد و این کار دشواری به نظر می رسد که اسد با همان برگه ای بازی کند که پیشتر بازی کرده است. همه ما درباره این موضوع که تلاش کنیم که بر سر میز مذاکره در ژنو بازگردیم  و راه حلی پیدا کنیم باهم هم نظر هستیم. امید من این است در چند روز آینده ما  از نشست آستانه دلگرم شویم. ما امیدوایم که این نشست بتواند موجب گامی رو به جلو شود. من با استفان دی میستورا و سرگئی لاوروف صحبت کرده ام. همه ما بر سر این موضوع توافق داریم که هدفی مشابه باقی مانده است و آن رفتن به ژنو است. آنجا همان جایی است که گفتگوهایی واقعی صورت خواهد پذیرفت.

کری در عین حال گفت: من تصور نمی کنم که در این لحظه  کسی انتظار داشته باشد که در مذاکرات آستانه -اگر برگزار شود- گام مهمی برداشته شود. بدیهی است که امروز سوالات وتحولات میدانی زیادی در حال روی دادن است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها