پرداخت 864 میلیون دلار از سوی شرکت مودیز به دولت آمریکا

پرداخت 864 میلیون دلار از سوی شرکت مودیز به دولت آمریکا
شنبه 25 دی 1395 - 10:44

موسسه خدمات مالی و اعتبار سنجی مودیز به دلیل نقشی که در بحران مالی جهانی سال 2008 داشت با وزارت دادگستری آمریکا به توافق رسید 864 میلیون دلار غرامت بپردازد.

العالم - آمریکا

به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ دولت آمریکا شرکت مودیز و رقیبش "استاندارد اند پوورز" را متهم کرده با سرمایه گذاری و افزایش بهره نرخ اوراق بهادار بر روی وام های مسکن رهنی ریسک پذیر، باعث افزایش سرمایه گذاری در بازار مسکن شدند. در پی این اقدام و رتبه سنجی نادرست، سرمایه گذاران همه پول های خود را در بازار مسکن سرمایه گذاری کردند، اما ناگهان حباب بازار مسکن ترکید، رونق بازار مسکن از بین رفت و بحران آغاز شد.

کاهش قیمت مسکن با ناتوانی وام گیرندگان برای پرداخت اقساط مسکن رهنی همراه شد و همه سرمایه گذاری ها در حوزه مسکن به رکود رفت. بسیاری این رویداد را آغازگر بحران مالی سال 2008 در آمریکا و سپس جهان می دانند.

پیش از این شرکت خدمات مالی و رتبه سنجی استاندارد اند پورز در سال 2015 موافقت کرد یک میلیارد و 370 هزار دلار برای فریب دادن سرمایه گذاران در کیفیت سرمایه گذاری روی اوراق رهنی کم بازده، به دولت فدرال آمریکا جریمه پرداخت کند.

توافقنامه پرداخت 864 میلیون دلاری بین مودیز از یک سو و 21 ایالت و وزارت دادگستری آمریکا در روز جمعه امضا شد تا اینگونه اشتباهات شرکت مودیز در ارائه خدمات مالی به بانک ها برای سرمایه گذاری های ریسک پذیر با جریمه ای 864 میلیون دلاری حل و فصل شود.

مودیز و استاندار اند پورز از سوی دولت آمریکا متهم شدند که نرخ اوراق بهادار وابسته به اوراق رهنی ریسک پذیر را بالاتر اعلام کرده و اینگونه بزرگترین بحران مالی را پس از سال 1929 و سقوط بازار سهام رقم زدند. بر خلاف بحران 1929 این بار بازار مسکن، بحران مالی آمریکا و در پی آن بحران جهانی را رقم زد.

حل و فصل جریمه مالی مودیز پس از سالها تحقیقات به نتیجه رسید.

کمیسیون تحقیق درباره بحران مالی آمریکا در سال 2011 به این نتیجه رسید که بحران مالی سال 2007 – 2008 بدون اشتباهات شرکت های رتبه سنجی و خدمات مالی مودیز و استاندارد اند پورز نمی توانست اتفاق بیفتد.

به نقل از بلومبرگ مودیز که پس از استاندارد اند پورز در رتبه سوم قرار گرفته به همراه شرکت فیچ 98.8 درصد سهام بازار خدمات مالی را در سال 2007 قبل از شروع بحران در دست داشتند و اکنون کمی بیش از 96 درصد بازار را در اختیار دارند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها