اعتراض اردوغان به سخنان مرکل در کنفرانس مشترک

اعتراض اردوغان به سخنان مرکل در کنفرانس مشترک
جمعه 15 بهمن 1395 - 10:26

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان خواست که عبارت " تروریسم اسلامی " را به کار نبرد.

العالم اروپا

مرکل روز پنجشنبه پس از مذاکرات دو جانبه با اردوغان ، در کنفرانس خبری مشترک از عبارت "تروریسم اسلامی" استفاده کرد، که اردوغان در واکنش از وی خواست از این پس، چنین عبارتی را به زبان نیاورد.
مرکل در کنفرانس خبری گفت: "ما به طور مفصل درباره مبارزه با تروریسم اسلامی و هر نوع تروریسم و همچنین تروریسم حزب کارگران کردستان گفتگو کردیم."
اردوغان نیز در واکنش به اظهارات مرکل اظهار داشت: "عبارت تروریسم اسلامی نادرست است و باعث ناراحتی مسلمانان می شود زیرا اسلام و تروریسم ربطی به همدیگر ندارند."
اردوغان افزود : "استفاده از عبارت تروریسم اسلامی به علت جنایاتی که داعش مرتکب می شود ، نادردست است؛ و باعث ناراحتی مسلمانان می شود و ما امیدواریم که دیگر چنین عبارتی به کار برده نشود و اگر هم استفاده شود ، ما باید مخالفت و اعتراض کنیم . من به عنوان رئیس جمهور یک کشور مسلمان نمی توانم چنین عبارتی را بپذیرم."
مرکل همچنین به مساله اصلاح قانون اساسی ترکیه پرداخت و اعلام کرد که اصلاحات پیشنهادی حزب حاکم عدالت و توسعه باید شامل بندهای آزادی بیان و آزادی رسانه نیز باشد .
اردوغان هم در واکنش به سخنان مرکل گفت که آزادی بیان و آزادی رسانه در ترکیه با هیچ خطری مواجه نیست .
این اولین سفر مرکل به آنکارا از زمان کودتای نافرجام ژوئیه 2016 ترکیه است.
برخی از شخصیت های سیاسی و حقوقی آلمان مخالف سفر مرکل به آنکارا بودند و می گویند که اردوغان با ایجاد تغییراتی در قانون اساسی ترکیه درپی قانونمند کردن گرایش های دیکتاتور مآبانۀ خود است.

اردوغان و مرکل

214

پربیننده ترین خبرها