محک زدن ترامپ با موشک بالستیک کره شمالی

محک زدن ترامپ با موشک بالستیک کره شمالی
يکشنبه 24 بهمن 1395 - 18:15

کارشناسان می گویند کره شمالی با شلیک یک فروند موشک بالستیک میان برد که اقدامی تحریک آمیز با شدت کمتر به شمار می رود، تلاش کرده است تا چگونگی واکنش دولت جدید آمریکا را به اقدامات تحریک آمیز خود محک بزند.

العالم آمریکا

خبرگزاری یونهاپ در گزارشی از سئول به قلم چوی کیونگ آئه نوشت: کارشناسان می گویند کره شمالی با شلیک یک فروند موشک بالستیک میان برد که اقدامی تحریک آمیز با شدت کمتر به شمار می رود تلاش کرده است تا هم چگونگی واکنش دولت جدید آمریکا را به اقدامات تحریک آمیز خود محک بزند و هم اینکه واشنگتن را خیلی تحریک نکند.
ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد موشکی که کره شمالی آزمایش کرده ظاهرا نمونه بهینه سازی شده موشک بالستیک میان برد موسودان بوده است که موتوری با سوخت جامد دارد و از نوع موشک میان برد رودونگ نبوده است. این موشک همچنین مسافتی 500 کیلومتری را طی کرد و سپس در د اخل دریا فرود آمد. مسافتی که موشک کره شمالی طی کرده نشان می دهد موشک قاره پیما نبوده است.

کارشناسان معتقدند کره شمالی احتمالا تصمیم گرفت این بار به جای موشک بالستیک قاره پیما با قابلیت هدف قرار دادن آمریکا ، موشک بالستیک میان برد آزمایش کند تا دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را بیش از حد دشمن خود نکند.

چو سئونگ ریول تحلیلگر موسسه راهبرد امنیت ملی کره جنوبی گفت : بدون شک آزمایش موشکی امروز کره شمالی یک اقدام تحریک آمیز نظامی با شدت کمتر بوده و هدف از آن محک زدن دولت ترامپ است. کره شمالی احتمالا منتظر است ببیند واشنگتن چه سیاست هایی را درقبال پیونگ یانگ اتخاذ خواهد کرد و پس از آن موشک بالستیک قاره پیما خود را آزمایش خواهد کرد.

دیگر کارشناسان مسائل امنیتی نیز در کره شمالی نیز دیدگاهی شبیه سئونگ ریول را مطرح کردند.

کیم دونگ یوب تحلیلگر مرکز  مطالعات خاور نزدیک در دانشگاه  کیونگ نام  گفت :‌کره شمالی به خوبی از این واقعیت آگاه است که آزمایش موشک بالستیک قاره پیما پیش از مشخص شدن سیاست های ترامپ در قبال پیونگ یانگ ، برایش هیچ سودی نخواهد داشت. بر این اساس تصمیم گرفت ابتدا یک فروند موشک بالستیک میان برد آزمایش کند تا واکنش دولت جدید آمریکا محک بزند و پس از آن موشک بالستیک قاره پیما خود را آزمایش کند.

کارشناسان معتقدند هدف از  این آزمایش موشکی کره شمالی همچنین به نمایش گذاشتن توانمندی های هسته ای و موشکی این کشور در اعتراض به تمرین نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی است که قرار است ماه آینده برگزار شود.

کره جنوبی و آمریکا هر سال تمرین نظامی مشترک برگزار می کنند و کره شمالی این تمرین های نظامی مشترک را نوعی آمادگی برای حمله به این کشور می داند. این تمرین های نظامی می تواند پیامی صریح برای کره شمالی باشد مبنی بر اینکه این دو متحد ( سئول و واشنگتن ) برای مقابله با پیونگ یانگ دوشادوش یکدیگر ایستاده اند.

یک مقام نظامی گفت کره شمالی با شلیک این موشک ، موتوری را آزمایش کرد که می تواند در موشک بالستیک قاره پیما به کار گرفته بود و با توجه به پیام کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به مناسبت سال نو میلادی که گفته بود کشورش وارد مرحله نهایی آماده سازی مقدمات آزمایش موشک بالستیک قاره پیما شده است می توان گفت پیونگ یانگ ممکن است طی ماه های آینده موشکی قاره پیما آزمایش خواهد کرد.

با این حال کارشناسان معتقدند آزمایش موشک بالستیک قاره پیما کره شمالی احتمالا با موفقیت روبرو نخواهد شد.

کیم جونگ اون تاکید کرده است تا زمانی که آمریکا و متحدانش به تهدیدهای هسته ای خودشان علیه کره شمالی ­ادامه دهند، این کشور نیز به تقویت توانمندی های نظامی و توانایی حمله پیشدستانه خود ادامه خواهد داد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها