انتقاد شدید دیده‌بان حقوق بشر از پاکستان

انتقاد شدید دیده‌بان حقوق بشر از پاکستان
دوشنبه 25 بهمن 1395 - 11:39

دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی از پاکستان به دلیل بازگرداندن اجباری پناهجویان افغان به کشورشان به شدت انتقاد کرد.

العالم - آسیا

به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ دیده‌بان حقوق بشر روز دوشنبه با انتشار گزارشی انتقادی اعلام کرد پاکستان در حال بازگرداندن گسترده پناهجویان به کشورشان با توسل به زور، تهدید و سوء استفاده است. در این گزارش، آژانس پناهجویان سازمان ملل متحد نیز به همراهی با این اقدام از طریق تشویق خروج مهاجران افغان متهم شده است.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، صدها هزار افغان وادار شده اند به زادگاهشان بازگردند؛ کشوری که هنوز با بحران، فقر و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند. این افراد به بیش از 500 هزار نفری پیوسته اند که به دلیل جنگ، در داخل این کشور محل سکونت خود را ترک کرده اند.
گزارش 76 صفحه‌ای دیده‌بان حقوق بشر که با عنوان «اجبار پاکستان، همدستی سازمان ملل: بازگشت اجباری و دسته‌جمعی پناهجویان افغان» منتشر شده است، بازگشت این پناهجویان به کشورشان را بزرگترین مورد بازگشت دسته‌جمعی و اجباری پناهجویان در جهان می‌نامد.
"جری سیمپسون»، پژوهشگر حوزه پناهجویان در دیده‌بان حقوق بشر در این خصوص گفت: «پاکستان پس از ده‌ها سال میزبانی از پناهجویان افغان، در اواسط سال 2016 بزرگترین موارد سرکوب ضدمهاجرتی جهان را در عصر حاضر آغاز کرد تا آن‌ها را به بازگشت گروهی وادارد.»
در این گزارش آمده است: «از آنجایی که آژانس پناهجویان سازمان ملل علناً با موارد اعمال زور و سوء استفاده پاکستان مخالفت نکرده است، تأمین‌کنندگان کمک‌های بین‌المللی باید وارد عمل شوند و برای حفاظت از پناهجویان باقیمانده در پاکستان، به دولت این کشور و سازمان ملل فشار وارد کنند.»
این گزارش به یک پناهجوی افغان 26 ساله اشاره می‌کند که پس از حمله نیروهای امنیتی پاکستان به خانه‌اش مجبور شد به همراه همسر و دو فرزندش به کابل بازگردد.
این مرکز همچنین با انتقاد از آژانس پناهجویان سازمان ملل اعلام کرد دو برابر شدن کمک‌های مالی این نهاد – به 400 دلار – به پناهجویانی که به افغانستان بازمی‌گردند، عملاً به معنای تشویق سیاست بازگشت اجباری است.
در این گزارش آمده است: «آژانس پناهجویان سازمان ملل باید به این تخیل که بازگشت اجباری پناهجویان افغان از پاکستان در حقیقت یک بازگشت گروهی داوطلبانه است، پایان دهد.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها