واشنگتن پست:ترامپ در جنگ سوریه تصمیم گیرنده نیست

واشنگتن پست:ترامپ در جنگ سوریه تصمیم گیرنده نیست
سه شنبه 26 بهمن 1395 - 23:24

روزنامه امریکایی واشنگتن پست نوشت جنگ سوریه به خاطر رئیس جمهوری امریکا متوقف نمی شوند.

العالم - سوریه

این روزنامه در مقاله ای به قلم ایشان تارور نوشت: تنها نقشی که دونالد ترامپ در این جنگ داشته جلوگیری بی رحمانه از ورود مهاجرین به داخل خاک امریکا بوده است.

در سال 2013 دولت اوباما  با بهانه اینکه دولت بشار اسد گاز سارین ضد مردم خود به کار برده است، آماده جنگ با سوریه شده بود. اما در نهایت تصمیم بر آن گرفت که بمباران ها در سوریه را آغاز نکند، چرا که روسیه با اسد توافق کرد تا سلاح ها ی شمیایی را از این کشور جمع آوری کند. اما اکنون پس از گذشت سال ها باز هم حمله های شیمیایی ادامه دارند و گروه های تروریستی مانند داعش نیز از این سلاح در انبارهای خود ذخیره کرده اند.

در این میان مسأله جالب آنجا است که گفتمان اسد در کاخ سفید نیز پذیرفته شده است، زیرا آنها نیز گفته اند که علاقه ای به تغییر حکومت در سوریه ندارند و تنها می خواهد از خطر داعش خلاص شوند.

از سوی دیگر بشاراسد گفته بود هدف جنگ سوریه قرار دادن دولت او در برابر تروریست هایی است که از جانب کشورهای خارجی حمایت می شدند. او و هوادارنش اکنون از آتش بس بوجود آمده در برخی از شهرها که پیش تر در دست شورشیان بود، خشنود هستند.

راه حل کاخ سفید برای سوریه علاوه بر بستن درها به روی مهاجرین، پیشنهاد بوجود آوردن مناطق امن در این کشور عربی است، راه حلی که سیاستمداران دست پایین مانند هیلاری کلینتون رجب طیب اردوغان نیز پیش تر از آن یاد کرده بودند. اما دولتمردان ترامپ در مورد چگونگی اعمال این امر سکوت کرده اند. کارشناسان معقدند که این پیشنهاد خود مشکل ساز خواهد بود و از سوی دولت سوریه و هم پیمانش در شورای امنیت سازمان ملل، روسیه، در خواهد شد. علاوه بر این خود این مناطق امن هم ممکن است امن نباشند.

روسیه، ترکیه و ایران اکنون آهسته و پیوسته در مسیر روند صلح سوریه قدم بر می دارند. دور جدیدی از گفتگو ها قرار است که آستانه، در پایتخت قزاقستان، با شرکت امریکا بعنوان ناظر از سر گرفته شود. آنکارا و مسکو که در گذشته در موضعی متضاد نسبت به این بحران قرار داشتند، اکنون همکاری های خود به نحوی گسترش داده اند که دیگر نقش امریکا در سرنوشت سوریه را کمرنگ و کمرنگ تر کرده است. اما مشخص نیست که دستگاه دولتی ترامپ خواستار تغییر جایگاه خود در این شرایط هست یا خیر.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها