نشریه تایم:

نتانیاهوی آسیب پذیر از ترامپ چه می خواهد؟

نتانیاهوی آسیب پذیر از ترامپ چه می خواهد؟
چهارشنبه 27 بهمن 1395 - 19:34

نشریه امریکایی تایم در مقاله ای این پرسش را طرح کرد که نتانیاهوی آسیب پذیر از رئیس جمهوری امریکا چه می خواهد؟

العالم - آمریکا - فلسطین اشغالی

 تایم در این مقاله به قلم متیو کالمن نوشت:

هیچ کس نمی داند چه چیزی باید از اولین دیدار بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ داشته باشد. اولین دیدار این دو می تواند افق روابط در آینده را مشخص سازد. 

ترامپ در زمان کارزار انتخاباتی خود اوباما را به دلیل رها کردن اسرائیل سرزنش کرده  و از  تغییر محل سفارت کشور خود  از تل آویو به بیت المقدس حمایت کرده بود. اما پس از مراسم تحلیف، ترامپ از این مواضع خود کمی سرد شده است. او اخیرا در مصاحبه ای با روزنامه Israel Hayom اعلام کرد که تغییر محل سفارت کار آسانی نیست و اینکه او اعتقاد ندارد که ادامه سیاست های مربوط به شهرک سازی ها به نفع صلح باشد.

با این شرایط منتقدان نتیاهو او را متهم به دلسرد کردن رئیس جمهوری امریکا کردند. این انتقادات باعث ضعیف تر شدن جایگاه متزلزل نخست وزیر اسرائیل شد. راست گرایان افراطی اسرائیل پس از انتخاب ترامپ خواستار افزایش فشارها در راستای این فرصت بدست آمده شدند تا دیگر کنترل کامل کرانه باختری را به دست گرفته و از شر راه حل دو کشوری رها شوند.

اما نتیانیاهو در روز یکشنبه از هم پیمانان افراطی اش خواست تا بیش از حد از بازدید او از کاخ سفید به هیجان نیایند. او ظاهرا- یا حداقل به طور موقت- می خواهد شرایط برای بوجود آمدن بالقوه کشور فلسطین را حفظ کند تا از این طریق بتواند اعراب را نیز تا حدی راضی نگه دارد. او با آنها وارد معاملات غیر رسمی و روابط دیپلماتیک مخفیانه ای شده تا بتواند ائتلافی غیررسمی در منطقه علیه داعش و ایران پسا تحریم بوجود آورد.

اگر نتانیاهو و ترامپ بتوانند به توافقی مبنی بر اعمال سیاستی سخت علیه ایران دست پیدا کنند- که مورد حمایت اعراب نیز باشد- آنگاه نخست وزیر اسرائیل خبرهای خوبی برای منتقدین راست گرای خود در زمان بازگشت خواهد داشت. هرچند که این دستاورد ممکن است چندان برای طرفداران سیاست ادامه شهرک سازی ها خوشایند نباشد.

پربیننده ترین خبرها