دو پیشنهاد ترکیه به آمریکا برای عملیات در رقه

دو پیشنهاد ترکیه به آمریکا برای عملیات در رقه
شنبه 30 بهمن 1395 - 21:58

آنکارا دو طرح پیشنهادی برای نحوه انجام عملیات نظامی مشترک به منظور اخراج داعش از شهر رقه به آمریکا ارائه داده است.

العالم ـ ترکیه

روزنامه "حرّیت" امروز شنبه نقل از دو منبع امنیتی نوشت: روز جمعه خلوصی آکار رییس ستاد کل ارتش ترکیه و جوزف دانفورد همتای آمریکایی وی در پایگاه هوایی انجرلیک درباره این دو پیشنهاد گفتگو کردند.

در این گزارش آمده است که آنکارا نقشه ای را ترجیح می دهد که به موجب آن نیروهای ویژه ترکیه و آمریکا با پشتیبانی نیروهای ویژه و نیروهایی از مخالفان سوریه از طریق شهر مرزی تل ابیض وارد خاک سوریه شوند، تل ابیض اینک تحت کنترل "یگانهای حمایت از ملت کُرد" قرار دارد.

بنا بر این نقشه، این نیروها عملا باید از مناطق تحت کنترل "یگانهای حمایت از ملت کُرد" عبور کرده و سپس به سمت رقه حرکت کنند.

به نوشته روزنامه حریت، اجرای چنین نقشه ای مستلزم آن است که آمریکا نیروهای مسلح کُرد را قانع کند تا گذرگاهی به عرض 20 کیلومتر برای پیشروی نیروهای تحت حمایت ترکیه به سمت جنوب باز کنند.

نیروهای سوریه دموکراتیک که ائتلافی متشکل از نیروهای عربی و برخی گروه های دیگر در شمال سوریه و "یگانهای حمایت از ملت کُرد" است، مناطقی هم مرز با ترکیه را تحت کنترل دارند.

ترکیه بارها تاکید کرده بود که در عملیات آتی به جای تکیه بر نیروهای سوریه دموکراتیک، باید بر مشارکت نیروهای محلی عربی و حمایت احتمالی نیروهای ترکیه تاکید شود. این نیروها از حمایت آمریکا برخوردارند و حمایت واشنگتن ازآنها باعث ایجاد تنش در روابط آمریکا با ترکیه شده است. هنوز مشخص نیست که دولت ترامپ از "یگانهای حمایت از ملت کُرد" حمایت تسلیحاتی کند یا خیر. واشنگتن می گوید که سلاح ها فقط به دست نیروهای عربی سوریه دموکراتیک می رسد، در حالی که آنکارا می گوید که این سلاح ها به دست عناصر کُرد می رسد و خواهان توقف ارسال سلاح است.

210

پربیننده ترین خبرها