گزارش عفو بین الملل از نقض حقوق بشر در عربستان

گزارش عفو بین الملل از نقض حقوق بشر در عربستان
شنبه 7 اسفند 1395 - 13:33

سازمان عفو بین المللل درتازه ترین گزارش خود از تداوم نقض حقوق بشر درعربستان سعودی توسط حاکمان این کشور خبر داد.

 العالم-عربستان
شبکه تلویزیونی 'نبأ' ارگان مخالفان سعودی روز شنبه به نقل ازعفو بین الملل افزود: وضعیت حقوق بشر درعربستان رو به وخامت روزافزون گذاشته است.
عربستان درسال 2016 به دلیل کاهش قیمت نفت از یک سو و هزینه بالای دخالت نظامی اش در یمن با مشکلات اقتصادی فزاینده ای مواجه شد.
سازمان مزبور اعلام کرد: وضعیت یاد شده باعث شد تا هزینه های دولتی در عربستان کاهش یابد و هزاران کارگر از کار برکنار شوند و کشور دچار بحران های سیاسی شود.
سازمان عفو بین الملل در همین راستا به تجاوزعربستان علیه یمن و نقش این کشور در کشتن و زخمی کردن هزاران غیرنظامی با انجام حملات بی هدف علیه مدرسه ها و بیمارستان ها و بازارها و مساجد اشاره کرد.
این گزارش با تاکید بر موارد نقض حقوق بشر ازسوی عربستان تاکید کرد: سعودی ها درحمله علیه یمن از تسلیحات انگلیسی و آمریکایی استفاده کرده اند که جزو جنایات جنگی به شمار آمده اند.
درمورد آزادی بیان گزارش به محدودیت های سخت گیرانه عربستان جهت سرکوب مخالفان و در تنگنا قرار دادن نویسندگان و تحلیل گران و فعالان اشاره کرد.
سازمان عفو بین الملل همچنین دراین گزارش سالیانه خود از ادامه محرومیت احزاب سیاسی و اتحادیه ها و انجمن های مدافع حقوق بشر و تظاهرات درعربستان سخن به میان آورد.
عفو بین الملل به موضوع امنیت و مبارزه با تروریسم پرداخته و توضیح داد: نیروهای امنیتی سعودی به بازداشت صدها نفر به بهانه ارتباط داشتن شان با جنایت تروریستی ادامه می دهند و همین امر باعث شده تا آنان مدافعان حقوق بشر را با تروریست ها همسان بدانند.
گزارش به موضوع محاکمه 32 نفر به اتهام جاسوسی اشاره کرده و افزود: فعالان سیاسی در منطقه شرقی عربستان محاکمه می شوند و زیر شکنجه از آنان اعتراف گرفته می شود بدون آنکه مسوولان ذیربط در این رابطه مورد بازخواست قرار گیرند.
سازمان توضیح داد : دولت عربستان به تبعیض علیه اقلیت ها و زنان ادامه می دهد.
درگزارش سازمان عفو بین الملل به اعدام های دسته جمعی درعربستان از سال 2016 اشاره و خاطرنشان شد: ریاض به صدور اتهامات واهی علیه زندانیان از جمله نوجوانان و کودکان همچنان ادامه می دهد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها