گفتگوی نخست وزیران عراق و ترکیه دربارۀ وضعیت کرکوک

گفتگوی نخست وزیران عراق و ترکیه دربارۀ وضعیت کرکوک
يکشنبه 13 فروردين 1396 - 14:31

بن علی یلدریم نخست وزیر ترکیه برافراشتن پرچم منطقه کردستان در ادارات دولتی کرکوک را نقض قانون اساسی و اشتباه دانست و اعلام کرد در گفتگو با حیدر العبادی نخست وزیر عراق، طرفین بر مخالفت با تحمل امور از طریق کار انجام شده تأکید کردند.

العالم - عراق

به نوشته پایگاه "روداو نت"، بن علی یلدریم در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان ترک، گفت: روز جمعه در گفتگوی تلفنی با حیدر العبادی نخست وزیر عراق درباره کرکوک گفتگو کردیم.
نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: تصمیم اتخاذ شده درباره برافراشتن پرچم منطقه کردستان در کرکوک، با وجود نارضایتی ترکمان ها و عرب های این شهر انجام شده است که این اقدام از طرف بغداد و آنکارا مردود است.
یلدریم افزود: در صورتی که قضیه مذکور، بیش از این گسترش یابد باید سازمان ملل آن را حل نماید.
یلدریم درباره روابط میان ترکیه و منطقه کردستان گفت: روابط بین طرفین با این موضوع متفاوت است. ما در زمینه مبارزه با تروریسم با هم همکاری داریم و در این چارچوب نیرو در منطقه مستقر کرده ایم. اما موضوع برافراشتن پرچم، کاملا مجزاست. زیرا توسعه طلبی ارضی در منطقه را نمی پذیریم. ما قبل از این اقدام نیز هشدار داده بودیم و باز هم مجددا هشدار می دهیم. از این رو، از دولت بغداد حمایت می کنیم و به هیچ وجه تحمیل امور از طریق قرار دادن طرف مقابل در برابر کار انجام شده را قبول نداریم.
روز 28 مارس گذشته شورای استانی کرکوک، با وجود تحریم جلسه از سوی ترکمن ها و عرب ها، برافراشته شدن پرچم کرکوک در ادارات دولتی کرکوک را تصویب کرد.
اما در مقابل، دیروز شنبه اول آوریل، پارلمان عراق، مصوبه شورای استان کرکوک را ابطال و تصویب کرد در شهر کرکوک فقط پرچم عراق برافراشته شود. نمایندگان کرد، حضور جلسه پارلمان را تحریم کردند. پس از آن، شورای استان کرکوک، اعلام کرد مصوبه پارلمان عراق را اجرا نخواهد کرد.
216
 

پربیننده ترین خبرها