شورای استانی کرکوک و تنش تازه در صحنه سیاسی عراق

شورای استانی کرکوک و تنش تازه در صحنه سیاسی عراق
سه شنبه 15 فروردين 1396 - 01:40

نماینده ترکمن های عراق در پارلمان از تصمیم شورای استان کرکوک برای رای گیری در مورد الحاق این استان به اقلیم کردستان پرده برداشت.

العالم - عراق

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، جاسم محمد جعفر در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت هیأت سیاسی پارلمان تلاش می کند بعد از تصمیم شورای نمایندگان برای برافراشتن پرچم عراقی و نه سایر پرچم ها اوضاع را آرام کند.

وی خاطرنشان کرد متاسفانه نامه ای به دستش رسیده است که مشخص می کند کردها در شورای استانی کرکوک قصد دارند فردا(سه شنبه) دو تصمیم جدید را در دستورالعمل خود بگنجانند؛ نخست مخالفت با تصمیم مجلس نمایندگان برای پایین آوردن پرچم کردستان و دومی اجرای همه پرسی در استان کرکوک.

جعفر افزود: «تصمیم نخست تاثیر زیاد و خطرناکی ندارد؛ اما پیشنهاد دوم در مورد الحاق کرکوک به کردستان در این همه پرسی خطرناک است».

وی تاکید کرد که این تصمیم باعث افزایش تنش و ایجاد مشکلات جدید بین اقشار مختلف می شود از این رو عرب و ترکمن قاطعانه با هر دو تصمیم در مورد پرچم و الحاق به کردستان مخالفت می کنند.

جعفر خواستار اداره کرکوک به صورت مشارکتی شد و خاطرنشان کرد تحمیل کردن الحاق به مردم کرکوک باعث تقسیم این استان به دو منطقه کردنشین وعرب و ترکمن نشین خواهد شد و همین امر، تنش و خفقان و مشکلات داخلی به وجود خواهد آورد که کرکوک را بی ثبات می کند.

وی بر ضرورت اقدام برای اجرایی نشدن این دو پیشنهاد در نشست فردا از طریق تماس با مسئولان مربوط از جمله دولت، رئیس پارلمان، سازمان ملل متحد، طرف های آمریکایی، ترک، ایرانی و سعودی تأکید شد.

نجم الدین کریم استاندار کرکوک روز گذشته رای گیری دو روز قبل مجلس نمایندگان در مورد برافراشتن پرچم عراق در این استان و پایین آوردن پرچم کردستان را غیرقانونی برشمرد و خاطرنشان کرد استان ملزم به انجام نتیجه این رای گیری نیست.
202

پربیننده ترین خبرها