آیا آمریکا در حضور روسها علیه سوریه اقدام نظامی می کند؟

آیا آمریکا در حضور روسها علیه سوریه اقدام نظامی می کند؟
جمعه 18 فروردين 1396 - 03:22

شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی اعلام کرد حضور روسها از جمله عوامل محدود کننده هر گونه تصمیم برای حمله به تاسیسات نظامی دولت سوریه به شمار می آید.

العالم - سوریه

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در تلافی حمله شیمیایی اوایل هفته اخیر که گفته می شود دولت سوریه آن را انجام داده است، در حال بررسی اقدام نظامی در سوریه است. برخی منابع گفته اند رئیس جمهوری هنوز به صورت قاطعانه تصمیم برای پیشبرد این تصمیم نگرفته؛ ولی در زمان حاضر سرگرم بررسی اقدام نظامی در سوریه است و موضوع را با وزیر دفاع کابینه اش بررسی می کند.

باربارا استار، خبرنگار سی ان ان در پنتاگون گفت رئیس جمهوری ترامپ همواره گفته است تا زمانی که اطمینان نیابد ارتش دست به کار نمی شود، به صورت عمومی درباره حمله نظامی صحبتی نمی کند. جیمز متیس وزیر دفاع که ژنرال بازنشسته ارتش آمریکاست، همراه با رئیس ستاد مشترک ارتش در زمان حاضر درباره حملات هوایی احتمالی مشاوره می دهند.

وی ادامه داد از این رو، آنچه اکنون می دانیم این است که رئیس جمهوری گزینه اقدام نظامی را علیه تسلیحات شیمیایی اسد در دست بررسی دارد. این گزینه نظامی در دست پنتاگون است. این تصمیمی است که باید بعد از مشاوره هایی که به رئیس جمهوری داده می شود، گرفته شود. در زمان حاضر تصمیمی در این خصوص گرفته نشده ؛ ولی این امکان وجود دارد که ترامپ تصمیم به اقدام محدود علیه فرودگاه های سوریه بگیرد که این امرباعث از میان رفتن توانمندی های دولت اسد نمی شود. ژنرال ها گفته اند در صورتی که قرار باشد توان نظامی اسد برای اقدام هوایی علیه مردمش از میان برداشته شود، باید نیروی هوایی این کشور و مراکز ساخت بمب های بشکه ای، توپخانه و تاسیسات موشکی اسد از میان برود.

خبرنگار سی ان ان گفت دولت اسد امکان شلیک این تسلیحات دهشتناک را از زمین و آسمان دارد. از این رو یا باید به فکر بیانیه ای کوتاه بود یا دست به اقدامی بزرگ زد. عوامل محدود کننده احتمالا حضور روسیه در سوریه باشد. مقام ها درباره اینکه روسها در چه مکان هایی حضور دارند، بسیار محتاط هستند.

استار گفت در صورتی که رئیس جمهوری بر اجرای تصمیم خود مصمم باشد، باید حملاتی بسیار دقیق و محتاطانه برای تلافی جویی علیه حملات ادعایی با گاز سارین باشد.

رئیس جمهوری نیز احتمالا حمایت زیادی از سوی متحدان خود برای حمله به اسد به خاطر این اقدام داشته باشد.

پربیننده ترین خبرها