مجوز ارسال موشک دوش‌پرتاب به سوریه در دست ترامپ

مجوز ارسال موشک دوش‌پرتاب به سوریه در دست ترامپ
جمعه 18 فروردين 1396 - 22:57

مجلس نمایندگان آمریکا، با تصویب قانونی به دولت ترامپ اجازه داد به گروه های مسلح در سوریه، سلاح دوش پرتاب بدهد.

العالمآمریکا

طرح این قانون، هرچند محدودیت هایی برای صادرات این سلاحِ جنجالی را در خود دارد، اما با توجه به زمان بندی تصویب این طرح و اهدافِ آن، می توان به پشت پردۀ تصویب این قانون پی برد.

روزنامۀ واشنگتن پست در این خصوص نوشت: مفاد این قانون، با رویکردهای بین المللی که آمریکا از آن حمایت می کند، تضاد دارد. این رویکرد، قائل به ممنوعیت انتقال سلاح های دوش پرتاب به طرف هایی است که کشور محسوب نمی شوند.

هرچند این ممنوعیت، هنوز دغدغه ای جهانی به شمار می رود، اما آمریکا برای توجیه نقض قوانین بین المللی، دادن این سلاح ها به گروه های مسلح را با پشتیبانی گسترده از سازمان های نظامی و اطلاعاتی همراه کرده است و البته این کار، خطرِ قانون جدید آمریکا را دوچندان می کند.

طرح قانون موسوم به «قانون تفویض دفاع ملی»، از سال 2012 تاکنون، فاقد هرگونه اشاره ای به این سلاح بود و در نسخه ای که در ماه می گذشته در مجلس نمایندگان به تصویب رسید، به وضوح از ادبیاتی استفاده شده است که با اختصاص هرگونه اعتبار مالی برای ارسال موشک های دوش پرتاب به هر یک از گروه های مسلح در سوریه مخالفت می کند، اما در نسخۀ جدید این طرح، ادبیات مذکور، تغییر داده شد و مجلس نمایندگان پس از همسان سازی نسخه اش با نسخۀ کنگره، این قانون را تصویب کرد. این در حالی است که قانونِ تصویب شدۀ کنگره در ماه ژوئن گذشته نیز هیچ اشاره ای به موشک های دوش پرتاب نداشت.

سخنگوی کمیسیون خدمات مسلح در مجلس نمایندگان آمریکا در این خصوص گفت: مسئولان، همچنان بر این باورند که ارسال سلاح های دوش پرتاب به سوریه، پیشنهادی خطرناک است، اما اوضاع در سوریه به حدی متغیر است که در حذف هرگونه گزینه ای مرددند.

205

 

پربیننده ترین خبرها