افزایش ملموس واردات نفت خام هند از ایران

افزایش ملموس واردات نفت خام هند از ایران
شنبه 19 فروردين 1396 - 09:02

واردات نفت خام هند از ایران در سال مالی 2016-2017 از مرز 500 هزار بشکه در روز فراتر رفت.

العالم - ایران

به نقل از رویترز، واردات نفت خام هند از ایران در سال مالی 2016 - 2017 (سال منتهی به ماه مارس) به شکل قابل توجهی افزایش یافته و از مرز 500 هزار بشکه در روز فراتر رفته است.
بازرگانان روز جمعه اعلام کردند با لغو بخشی از تحریم های بین‌المللی بر ضد ایران و اقدام پالایشگاه‌های دولتی هند در افزایش خرید نفت خام، میزان واردات نفت خام هند از ایران در سال مالی 2016-2017 از مرز 500 هزار بشکه در روز فراتر رفت.
هند پس از چین، بزرگترین خریدار نفت ایران است و در زمان اعمال تحریم های بین‌المللی بر ضد ایران در ارتباط با برنامه های هسته‌ای این کشور، هند یکی از کشورهایی بود که با ایران در زمینه نفتی همکاری می کرد.
پالایشگاه های هند در سال مالی منتهی به مارس 2017  روزانه حدود 541 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کردند که در مقایسه با سال مالی گذشته نزدیک به 115 درصد افزایش داشته است.
پیش از اعمال تحریم های اقتصادی بر ضد ایران، تهران دومین صادرکننده نفت به هند بود، اما تحریم های بین‌المللی روابط اقتصادی دو کشور را محدود کرد و این امر سبب شد هند نفت مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر از جمله عراق تامین کند.
شرکت‌های هندی با افزایش خرید نفت خام از ایران پس از چند سال توقف، به این کشور کمک کردند تا بخشی از سهم از دست رفته خود را در بازار جهانی دوباره بدست آورد.
این در حالی است که پالایشگاه های دولتی هند تصمیم گرفته‌اند در سال مالی جدید میزان واردات خود را از ایران تا یک پنجم کاهش دهند. در پی بروز اختلاف بین ایران و هند بر سر یک میدان گازی بزرگ (فرزاد بی) مقامات هند تصمیم گرفتند واردات نفت از ایران را کاهش دهند.
مقامات هند می‌خواهند با این تصمیم ایران را  تحت فشار قرار دهند تا برای یک کنسرسیوم هند در توسعه میدان گازی بزرگ (فرزاد بی) امتیاز بیشتری قایل شود.
در مقابل، ایران تصمیم گرفت مهلت 90 روزه به شرکت‌های هندی برای پرداخت بهای نفت خریداری شده از ایران را به 60 روز کاهش دهد و نیز تخفیف حمل و نقل محموله های نفتی برای شرکت های هندی هم از 80 درصد به 60 درصد کاهش می‌یابد.
میزان واردات نفت خام هند از ایران در ماه مارس و در مقایسه با ماه قبل آن (فوریه)به میزان  18 و هفت دهم درصد کاهش داشته است. این در حالی است که  میانگین واردات سالانه نزدیک به 4.9 (چهار و نه دهم درصد) افزایش داشته است.
در ماه مارس امسال، عراق به جای ایران در رتبه دوم صادرکنندگان نفت به هند قرار گرفت و عربستان همچنان در صدر کشورهای صادرکننده نفت به هند است. در سه ماه اول امسال (2017) واردات  نفت هند از ایران با 92 درصد افزایش به  573 هزار بشکه در روز رسید  و این درحالی است که برخی اعضای اوپک از ابتدای امسال میزان تولید و عرضه نفت خود را کاهش داده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها