آمریکا بدنبال تقسیم لیبی به ۳ کشور است

آمریکا بدنبال تقسیم لیبی به ۳ کشور است
دوشنبه 21 فروردين 1396 - 11:52

روزنامه گاردین در گزارشی فاش کرد که آمریکا طرحی برای تقسیم لیبی به سه کشور دارد.

العالم - لیبی

روزنامه گاردین در گزارش خود به قلم مشترک جولیان برگز از واشنگتن و استفانی کرش گاسنر از رم از یک مسئول آمریکایی سخن گفت که در مقابل یک دیپلمات اروپایی نقشه ای برای تقسیم لیبی به سه کشور را ترسیم کرده است.

این دو روزنامه نگار گفتند: یک مسئول بلندپایه کاخ سفید که در حیطه سیاست خارجی فعال است، در نشستی با یک دیپلمات اروپایی طرح تقسیم لیبی را پیشنهاد داد و نقشه ای بدین منظور ترسیم کرد.

به نوشته گاردین، این مسئله به سباستین گورکا دستیار دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مرتبط می باشد که به خاطر روابط گذشته اش با جناح راستگرا در مجارستان مورد انتقاد قرار گرفته است. او چند هفته پیش از انتصاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا تقسیم لیبی را پیشنهاد داده بود.

گاردین به نقل از یک منبع آگاه درباره این موضوع نوشت: دیپلمات اروپایی یاد شده در پاسخ به به گورکا گفت که تقسیم لیبی بدترین راه حلی است که می توان در این کشور متصور شد.

این دو روزنامه نگار افزوند: گورکا اکنون در تلاش برای دستیابی به پست فرستاده ویژه ترامپ در امور لیبی است. این درحالی است که کاخ سفید همچنان اهمیتی به آنچه در این کشور می گذرد، ندارد و تصمیم نگرفته است که آیا فرستاده رئیس جمهور را تعیین کند یا نه.

این دو روزنامه نگار، گورکا را فردی توصیف کردند که سیاست های تندروانه می گیرد و به اسلام حمله می کند.

به نوشته گاردین، گورکا دو دیپلمات یاد شده را با ارایه نقشه ترسیمی خود درباره آینده لیبی شوکه کرد. آمریکا در این نقشه به ایالت های عثمانی قدیم تکیه کرده است که شامل برقه در شرق و طرابلس در غرب و فزان در جنوب بود.

روزنامه گاردین در گزارش خود اظهار نظر ماتیا تاولدو کارشناس امور لیبی را منتشر کرد که درباره نقشه گورکا و طرح او گفته است: اگر همه آنچه درباره لیبی می دانید این است که این کشور در گذشته به سه ایالت تقسیم شده بود، پس این نشان می دهد که شما چیزی نمی دانید.

این روزنامه نوشت: فیلیب اسکراوج افسر اطلاعاتی سابق آمریکا که بیش از 10 سال در لیبی کار کرده است، یکی از رقبای کورکا برای تصدی پست فرستاده ویژه ترامپ برای لیبی است. به نظر می رسد که وی بیشترین شانس را برای تصدی این پست را دارد.

برپایه این گزارش، گمان می رود که اسکراواج پیشنهادی برای حل بحران در لیبی مطرح کرده است که متکی به دهها میلیارد دلار حمایت غرب از این کشور است.

6

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها