ادعای روزنامۀ سعودی ...حماس از آرمان «بحر تا نهر» دست می‌کشد

ادعای روزنامۀ سعودی ...حماس از آرمان «بحر تا نهر» دست می‌کشد
سه شنبه 22 فروردين 1396 - 17:38

یک روزنامه سعودی مدعی شد که جنبش حماس اصولی از منشور سیاسی خود را تغییر داده و به زودی آن را در قالب منشوری جدید که از «آزادی فلسطین از بحر تا نهر» صرف‌نظر شده، رونمایی خواهد کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

روزنامه سعودی «الحیات» چاپ لندن، امروز سه‌شنبه مدعی شد که حماس منشور سیاسی خود را بازنویسی کرده و بزودی آن را منتشر خواهد کرد.

این روزنامه با بیان اینکه این منشور (یا مرامنامه) تغییرات قابل توجهی کرده، نوشت که این سند شامل «اصلاحات ریشه‌ای» در سند قدیمی این جنبش است که در سال 1987 همزمان با تأسیس این جنبش تدوین شده بود.

به نوشته این روزنامه تدوین سند جدید دو سال به طول انجامیده است و گفته می‌شود که هدف از این سند به رسمیت شناخته شدن حماس از سوی جامعه جهانی است.

الحیات به نقل از برخی مسئولان حماس افزود که رهبران مختلف حماس در کرانه باختری، نوار غزه، خارج از فلسطین و حتی داخل زندان‌ها در تدوین این سند مشارکت داشتند که از جمله این افراد «یحیی السنوار» رهبر جدید این جنبش در نوار غزه است.

الحیات مدعی شد که حماس در سند جدید تأکید دارد که هدف این جنبش «تشکیل دولت مستقل فلسطین در مرزهای سال 1967»، تأکید بر حق بازگشت آوارگان و استفاده از تمامی اشکال مبارزه از جمله مبارزه مسلحانه است.

در سند پیشین، هدف جنبش آزادسازی فلسطین «از بحر تا نهر» و مبارزه مسلحانه، تنها راه مبارزه ذکر شده بود.

از دیگر تغییرات این منشور این است که در آن آمده که حماس با «اشغالگر صهیونیست‌» سر جنگ دارد نه با همه یهودیان، در حالی که در سند قبلی آمده بود که «دشمنی با یهود» تا ابد ادامه دارد.

همچنین در این منشور آمده که حماس «جنبش آزادی‌بخشی ملی فلسطینی با مرجعیت اسلامی» است و «سازمان آزادی‌بخش» نماینده قانونی ملت فلسطین است و جنبش حماس از سازمان خواهد خواست که درهای خود را بر روی مشارکت همه ملت فلسطین باز کند و به گروههای خاص محدود نباشد.

گفته می‌شود حماس در منشور جدید نامی از «اخوان المسلمین» که چند کشور در منطقه با آن اختلاف و دشمنی دارند (مانند مصر که گذرگاه رفح را تحت کنترل دارد) ذکر نشده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها