طرح روسیه برای ایجاد 4 منطقه «کاهش تنش» در سوریه

طرح روسیه برای ایجاد 4 منطقه «کاهش تنش» در سوریه
سه شنبه 12 ارديبهشت 1396 - 01:12

یک منبع معارض میگوید که روسیه قصد دارد چهار منطقه کاهش تنش را در سوریه ایجاد کند و ترکیه در پی آن است تا شمار این مناطق به پنج برسد.

العالم - سوریه

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، منابع وابسته به معارضان سوری از طرح جدید روسیه برای کاهش تنش در سوریه خبر می دهند.

یک منبع معارض در گفتگو با شبکه خبری «الجزیره» اعلام کرد که مسکو «طرح ایجاد 4 منطقه امن در سوریه» را برای کاهش تنش پیشنهاد داده و ترکیه خواستار ایجاد 5 منطقه در سوریه است.

خبرگزاری «اسپوتنیک» اما گزارش داد که طرح مسکو برای ایجاد 4 منطقه «کاهش تنش» در سوریه است که مستلزم تشکیل یک کارگروه از میان نمایندگان کشورهای ضامن برای تعیین نقشه مرزی این مناطق و اتخاذ تدابیر لازم برای بیرون راندن عناصر داعش و جبهه النصره از آن است.

متن پیشنهاد روسیه که یک منبع معارض آن را اعلام کرد، بر ایجاد 4 منطقه در ادلب، شمال حمص، غوطه شرقی و جنوب سوریه است.

در این متن که تحت عنوان  «پیشنهادات روسیه برای ایجاد مناطق کاهش تنش در اراضی جمهوری عربی سوریه» آمده است، بر اعزام یگانهای نظامی کشورهای ضامن توافق نظارت بر نظام آتش بس، ایجاد خطوط فاصل در مرزهای این مناطق، ایجاد ایست و بازرسی برای غیر نظامیان بدون سلاح، تضمین وصول کمکهای بشردوستانه، برآورده کردن نیازهای تجاری و تأمین امنیت مراکز نظارت بر تعهد به آتش بس تأکید دارد.

بر اساس این طرح، کشورهای تضمین کننده باید شرایط مناسب را برای بازگشت آوارگان به داخل سوریه فراهم کرده و زیرساختها را پس گرفته و سیستم آبی را وصل و امکانات رفاهی را برای زندگی ساکنان در این 4 منطقه فراهم آورند.

به گفته این منبع معارض، مسکو تلاش دارد کمیته مشترکی را در سطح نمایندگان مذاکره کننده کشورهای ضامن ایجاد کند و در سریعترین زمان ممکن، نقشه این مناطق ترسیم خواهد شد تا تصمیمی از سوی کشورهای ضامن برای ایجاد آن اتخاذ شود.

221

پربیننده ترین خبرها