روسیه، متحد جدید کره شمالی به جای چین؟

روسیه، متحد جدید کره شمالی به جای چین؟
چهارشنبه 13 ارديبهشت 1396 - 18:46

به نظر می رسد کره شمالی در حال بررسی جایگزین کردن روسیه به جای چین به عنوان شریک اصلی خود است.

العالم-آسیا
به گزارش  رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد که امسال رهبر این کشور نامه تبریک سال نو را ابتدا برای «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه فرستاد و سپس به رئیس جمهوری چین و سایر متحدان کم تعدادش تبریک گفته است.

برخی کارشناسان امور کره شمالی بر این باورند که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در حال محک زدن روسیه برای جایگزینی این کشور به جای چین به عنوان شریک اصلی اش است. این در حالی است که در حال حاضر، ۹۰ درصد امور تجاری کره شمالی با چین انجام می شود.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته از رئیس جمهوری چین بخاطر تلاشش برای مهار پیونگ یانگ تشکر کرد و یک روز بعد، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا تحریمهای جدیدی را برای وادار کردن کره شمالی به دست برداشتن از برنامه اتمی و موشکی اش بر ضد این کشور تصویب کند.

در حال حاضر نشانی از افزایش معاملات تجاری بین کره شمالی و روسیه وجود ندارد، ولی گزارشها حاکی از تلاش رابطان تجاری دو کشور برای این امر است.

هفته آینده یک خط کشتیرانی جدید بین کره شمالی و روسیه برقرار می شود که شش بار در ماه ۲۰۰ مسافر و هزار تن بار را بین دو کشور مبادله می کند. همچنین گزارشهایی از افزایش حمل و نقل محموله های نفتی از بندر ولادیوستک روسیه به کره شمالی مخابره شده است. اوایل امسال نیز چند مقام ارشد روس از کره شمالی دیدار کردند تا درباره افزایش همکاری ها در زمینه ترابری ریلی مذاکره کنند.

«لئونید پتروف» کارشناس امور کره شمالی می گوید: پیونگ یانگ از فشارها یا تحریم های چین نگران نیست، زیرا روسیه را دارد. کره شمالی نیم قرن است که با کارت چین و روسیه بازی می کند و به آنها اجازه داده تا برای افزایش دامنه تاثیرگذاری شان بر این کشور با هم رقابت کنند.

«ساموئل رمانی» کارشناس روسی دانشگاه آکسفورد می گوید: همکاری با کره شمالی می تواند برای روسیه سودآور باشد. به گفته او «روسیه نشان داده که شریک وفاداری برای کشورهایی است که توسط آمریکا و غرب مورد تحریم قرار گرفته اند؛ کشورهای نظیر ایران، ونزوئلا و سوریه».

بنابر گزارش منابع نفتی در چین، این کشور سالانه ۵۰۰ هزار تن مواد خام و ۲۷۰ هزار تن محصول به کره شمالی صادر می کند. طبق آمار سازمان ملل، روسیه نیز در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۶ هزار تن نفت و مواد نفتی به این کشور صادر کرده است.

اکنون به نظر می رسد با نزدیک شدن مواضع چین به آمریکا در مورد کره شمالی، پیونگ یانگ شدیدا به دنبال افزایش روابط، بخصوص روابط تجاری اش با روسیه است.

 

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها