آغاز اجرای توافق مناطق کاهش تنش در سوریه

آغاز اجرای توافق مناطق کاهش تنش در سوریه
شنبه 16 ارديبهشت 1396 - 07:54

توافق مناطق کاهش تنش در سوریه که به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه منعقد شده بود از ساعاتی نیمه شب شنبه وارد فاز اجرایی شد.

العالم ـ سوریه
به گزارش آسوشیتدپرس، توافق مناطق کاهش تنش که میان روسیه، ایران و ترکیه مورد توافق قرار گرفته بود از نیمه شب 6 ماه مه(بامداد شنبه به وقت ایران) وارد فاز اجرایی شد.

روز گذشته (پنجشنبه) پیش‌نویس توافق ایجاد چهار منطقه «کاهش تنش» در سوریه توسط کشورهای ناظر بر مذاکرات «آستانه» امضا و قرار شد کارگروه مشترکی از سوی آنها طی پنج روز پس از امضای تعیین این مناطق و مناطق امنیتی و حل مسائل فنی آن تشکیل شود.

همچنین طرفهای ضامن که شامل روسیه، ایران و ترکیه است، باید تا 22 ماه می جاری تدابیر لازم را برای تکمیل تعیین نقشه مناطق کاهش تنش و مناطق امنیتی اتخاذ کنند. این طرح شامل پنج استان حمص، ادلب، قنیطره، درعا و ریف دمشق (غوطه) باشد.

روز جمعه، رئیس هیئت روسی در مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» اعلام کرد هواپیماهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی موسوم به «ضد داعش» اجازه نخواهند داشت برفراز مناطق «کاهش تنش» در سوریه پرواز کنند.

نماینده روسیه در مذاکرات آستانه همچنین افزود که تهران، مسکو و آنکارا درباره امضا شدن سند توافقنامه ایجاد مناطق «کاهش تنش» در سوریه به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع رسانی خواهند کرد و انتظار دارند که این نهاد نیز توافقات انجام شده را تایید کند و به رسمیت بشناسد.

به گزارش فارس، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در همین ارتباط اواخر روز جمعه با رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا به صورت تلفنی رایزنی و گفتگو کرده است.

هیأت عالی معارضان سوریه در گفت‌وگوهای این کشور با انتقاد از توافق به عمل آمده در آستانه، گفته بود که این توافق هیچگونه تضمین و مکانیزم اجرایی ندارد.

پربیننده ترین خبرها