کشف باغ تدفین 4000 ساله در مصر

کشف باغ تدفین 4000 ساله در مصر
يکشنبه 24 ارديبهشت 1396 - 10:16

باستان شناسان برای اولین بار موفق به کشف یک باغ تدفین ۴۰۰۰ ساله در مصر شدند. باستان شناسان می گویند، روحانیان باستانی بر این باور بودند که گیاهان به مردگان در زندگی پس از مرگ یاری می رسانند.

العالم - گوناگون

باستان شناسان مدت هاست که در مورد وجود این باغ های باستانی گمانه زنی می می کنند، این باغ های تدفین در بسیاری از نقوش باستانی مصر به تصویر کشیده شده اند؛ اما تا به حال هیچکدام از این باغ ها پیدا نشده بودند.

نقوشی خارج از مقبره که باغ های مشبک در آن به تصویر کشیده شده اند، محققان می گویند، با وجود به تصویر کشیده شدن نقوشی در ورودی و همچنین دیوارهای مقبره ها از احتمال وجود باغ های تدفین خبر داشته اند، در این نقوش نحوه تدفین مردگان به تصویر کشیده شده بود

دکتر خوزه مانوئل گالان محققی از شورای ملی تحقیقات اسپانیا در بیانیه ای، گفت: "ما با وجود به تصویر کشیده شدن نقوشی در ورودی و همچنین دیوارهای مقبره ها از احتمال وجود باغ های تدفین خبر داشتیم، در این نقوش نحوه تدفین مردگان به تصویر کشیده شده بود. این اولین باری است که یک باغ فیزیکی پیدا می شود و بنابراین، اولین باری است که باستان شناسی می تواند از روی تصویر نگاری ها وجود آنها را تایید کند.”

این باغ در تپه های درعا ابو ال ناگا در شهر اقصر (همان شهر باستانی تبس در مصر باستان) کشف شده، این کشف بخشی از پروژه Djehuty بود، پروژه حفاری ۱۶ ساله ای که از سوی شورای ملی تحقیقات اسپانیا انجام می شود. از مهمترین کشفیاتی که این گروه باستان شناسی انجام داده، می توان به کشف مقبره کوچکی در نزدیکی باغ اشاره کرد که قدمت آن به حدود ۳۸۰۰ سال قبل برمی گردد.

این حیاط مشبک ۲ در ۳ متری در ورودی گورستان کشف شده که متعلق به دودمان دوازدهم از پادشاهی میانه مصر است که قدمت آن به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد باز می گردد. محققان باور دارند، این شبکه ها برای کاشت انواع گیاهان، گل ها و درختان کوچک ساخته شده اند.

در فرهنگ مصر باستان، گیاهانی خاصی را با جنبه های مختلفی از زندگی مرتبط می دانسته اند. به عنوان مثال، نخل، چنار و درختان آواکادو معمولا با مرگ و زندگی پس از مرگ همراه بوده اند. کاهو هم با باروری و زندگی همراه بوده است، بسیاری از مردمان مصر باستان بر این باور بوده اند که این گیاه می توانسته مردگان را به زندگی بازگرداند.

محلی که باغ مشبک باستانی در آن کشف شده، در این تصویر دیجیتالی ظاهر احتمالی این باغ باستانی بازسازی شده است. در فرهنگ مصر باستان، گیاهانی خاصی را با جنبه های مختلفی از زندگی مرتبط می دانسته اند


 

گالان توضیح می دهد: "گیاهانی که در این باغ کاشته شده بودند، می توانسته معنایی نمادین داشته باشند و ممکن است، در انجام مراسم تدفین نقش مهمی ایفا می کرده اند. بنابراین، باغ می تواند، اطلاعاتی در مورد باورها و مراسم های مذهبی و همچنین فرهنگ و جامعه دوران دودمان دوازدهم در اختیار ما قرار دهد، یعنی دوره ای که تبس برای اولین بار تبدیل به پایتخت پادشاهی متحد مصر علیا و سفلی شد.”

گالان در ادامه گفت: "اکنون باید صبر کنیم و ببینیم می توانیم با آنالیزها بذر چه گیاهانی را در این باغ شناسایی کنیم. این کشفی فوق العاده و کاملا منحصر به فرد است که راه های متعددی تحقیقاتی را گشوده است.”

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها