وبا جان دهها نفر را دریمن گرفت

وبا جان دهها نفر را دریمن گرفت
دوشنبه 25 ارديبهشت 1396 - 00:31

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد وبا جان دست‌کم 115 نفر را در یمن گرفته و هزاران نفر دیگر نیز در بیمارستان با خطر مرگ بر اثر ابتلا به این بیماری مواجه هستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دومینیک استیلهارت، مدیر عملیات کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، یکشنبه در کنفرانسی خبری در صنعا، پایتخت یمن گفت این بیماری در یمن بسیار شیوع یافته و این 115 نفر تنها در فاصلۀ زمانی 7 - 23 اردیبهشت جان باخته‌اند.

این مقام صلیب سرخ با استناد به آمار وزارت بهداشت یمن افزود: «ما اکنون با شیوع جدی وبا روبرو هستیم.»

استیلهارت گفت در همین دوره، بیش از 8500 مورد مشکوک به این بیماری در 14 استان یمن گزارش شده است.

بیماری وبا از طریق آب آلوده منتقل می‌شود و گرم شدن هوا، شیوع آن را گسترش داده است.

مدیر عملیات کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تصریح کرد بیمارستان‌های یمن، بیش از ظرفیت خود، مملو از بیماران مبتلا به وبا هستند. به‌طوری‌که برای هر تخت بیمارستانی، 4 بیمار مراجعه کرده‌اند. بیمارانی هستند که در فضای آزاد و حتی در داخل اتومبیل‌ها خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد یونیسف هم امروز با صدور بیانیه ای تاکید کرد که 14 استان یمن با خطر شیوع وبا روبرو شده و شش هزار حالت اسهال حاد ثبت شده است.

شرینه وارکی، معاون نمایندۀ یونیسف، گفت حتی راهروهای بیمارستان السبعین صنعا نیز پر از بیمار شده است.

وارکی شیوع وبا در یمن را «بسیار جدی» و وضعیت بیماران را «تکان‌دهنده» توصیف کرد.

وی خواستار کمک فوری برای نجات جان شهروندان به‌ویژه کودکان یمنی شد که از دریافت خدمات پزشکی مطلوب محروم مانده‌اند.

معاون نمایندۀ یونیسف افزود مشاهده شده که همۀ افراد یک خانواده با علائم وبا به بیمارستان مراجعه کرده و درخواست کمک کرده‌اند.

حسین الحداد، مدیر بیمارستان السبعین نیز گفت: «وضعیت بسیار بدی است. کودکان مبتلا به وبا بی‌شمارند و تخت به‌اندازۀ کافی وجود ندارد. برای مقابله با این وضعیت، نیروی پزشکی کافی نیز (در بیمارستان) وجود ندارد.»

سازمان ملل متحد اعلام کرده است تنها چند مرکز پزشکی هنوز فعال هستند و دو سوم از جمعیت یمن به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند.

سازمان بهداشت جهانی نیز وضعیت کنونی یمن را به‌عنوان یکی از بدترین شرایط اضطراری انسانی در جهان طبقه‌بندی کرده است.

این سازمان چندی پیش دربارۀ شیوع وبا در یمن هشدار داد و پس از آن تعداد موارد ابتلا به وبا در سراسر کشور به صدها مورد افزایش یافت.

پارسال نیز حدود 130 نفر به دلیل ابتلا به وبا و اسهال شدید در یمن جان خود را از دست دادند.

وبا که باعث اسهال شدید و کم شدن آب بدن می‌شود، عمدتاً از طریق نوشیدن آب آلوده منتقل می‌شود و ممکن است تا 15 درصد از مبتلایان درمان‌نشده را به کام مرگ بکشاند.

بیش از دو سال تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن، بیشتر امکانات و تأسیسات بهداشتی این کشور فقیر را نابود کرده است.

حدود 3.3 میلیون یمنی از جمله 2.1 میلیون کودک در حال حاضر از سوءتغذیه شدید رنج می‌برند. سازمان ملل متحد هشدار داده است که 17 میلیون نفر در خطر قریب‌الوقوع قحطی در یمن قرار دارند. تاکنون حدود 12 هزار یمنی در حملات عربستان و متحدانش کشته شده‌اند.

 

پربیننده ترین خبرها