المانیتور:

احتمال تعلیق برخی تحریم‌های ایران از سوی آمریکا

احتمال تعلیق برخی تحریم‌های ایران از سوی آمریکا
دوشنبه 25 ارديبهشت 1396 - 08:14

به نوشته وب‌سایت المانیتور، آمریکا احتمالاً در روزهای آینده برخی از تحریم‌های ایران را معلق می‌کند.

العالم - آمریکا

وب‌سایت المانیتور در مطلبی به قلم «لورا روزن» از واشینگتن نوشت: دولت ترامپ ممکن است در روزهای آینده برخی از تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را برای پایبند ماندن به توافق هسته‌ای ایران معلق کند. این در حالی است که آمریکا در حال ارزیابی جامع سیاست خود در قبال ایران است.
به گفته برخی منابع به المانیتور، خبر تعلیق این تحریم‌ها ممکن است تا 17 مه (روز چهارشنبه هفته جاری) منتشر شود؛ یک روز پیش از نخستین سفر خارجی دونالد ترامپ – رئیس‌جمهور آمریکا – به عربستان سعودی، سرزمین‌های اشغالی، ایتالیا و بروکسل. البته آن‌ها هشدار دادند اقدام احتمالی دولت و زمان آن ممکن است دستخوش تغییر شود. تعلیق این تحریم‌ها همچنین چند روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در 19 مه (29 خرداد) رخ خواهد داد.
حسن روحانی – رئیس‌جمهور ایران – دستیابی به توافق هسته‌ای با 6 قدرت جهانی را به کانون تلاش‌های خود برای پیروزی مجدد در انتخابات تبدیل کرده است. اما رقبای سیاسی روحانی از وی انتقاد می‌کنند ایرانی‌ها کاسته شدن از فشارهای اقتصادی بر اثر لغو تحریم‌ها را که توافق وعده داده بود، احساس نکرده اند.
دولت ترامپ در حال ارزیابی سیاست‌های کلی‌تر خود در قبال ایران است و شورای امنیت ملی آمریکا مسئولیت به سرانجام رساندن آن را بر عهده دارد. مقامات آمریکایی گفته‌اند تا زمانی که این ارزیابی کامل شود، دولت آمریکا همچنان به مفاد توافق هسته‌ای و برجام پایبند خواهد ماند.
یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود در این خصوص به المانیتور گفت: «ما همچنان در حال بررسی برجام هستیم. مادامی که این ارزیابی ادامه دارد، به تعهداتمان عمل خواهیم کرد.»
اگر آمریکا بخواهد از توافق هسته‌ای و برجام تخطی نکند، باید فرمان تعلیق برخی از تحریم‌های ایران را در هفته 15 مه (امروز) صادر کند. آخرین بار باراک اوباما – رئیس‌جمهور اسبق آمریکا – فرمان تعلیق این تحریم‌ها را صادر کرد؛ فرمانی که پس از گذشت 120 روز ضمانت اجرایی خود را از دست می‌دهد. این در حالی است که فرمان تعلیق برخی از تحریم‌های هسته‌ای ایران پس از 180 روز ضمانت اجرایی خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل می‌توان صدور فرمانی جدید درباره تعلیق آن‌ها را به چند هفته آینده موکول کرد.
مقامات آمریکایی از اعلام زمان پایان ارزیابی سیاست‌های واشینگتن در قبال ایران و برجام امتناع کرده اند. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا 18 آوریل در نامه‌ای خطاب به کنگره پایبندی ایران به برجام را تأیید کرد. اما یک روز بعد در گفتگو با خبرنگاران از آنچه وی حمایت ایران از "تروریسم" نامید به شدت انتقاد کرد. وی همچنین حمایت ایران از دولت بشار اسد را مخرب و عامل ایجاد بی‌ثباتی در منطقه عنوان کرد.

پربیننده ترین خبرها