تلاش عربستان برای تغییر سیاست خارجی قطر

تلاش عربستان برای تغییر سیاست خارجی قطر
پنج‌شنبه 4 خرداد 1396 - 02:05

تحلیلگر مشهور جهان عرب تاکید کرد؛ عربستان سعودی در پی تغییر سیاست خارجی قطر است.

العالم – عربستان سعودی

"عبدالباری عطوان" در گفتگو با شبکه المیادین از لندن درباره اقدام برخی از شبکه های تلویزیونی در انتشار اظهارات منتسب به امیر قطر و در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از مواضع تند رسانه های سعودی و اماراتی از قطر چیست، گفت: حملات گسترده سیاسی و رسانه ای دو شبکه تلویزیونی العربیه و اسکای نیوز عربی به قطر تعجب آور است به طوری که شمار زیادی از کارشناسان سعودی و مصری در این شبکه ها حضور یافتند و قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند. همچنین در این شبکه ها نوار صوتی نخست وزیر سابق قطر در انتقاد شدید از عربستان سعودی منتشر شد.

به گفته عطوان، با وجود آنکه قطری ها اعلام کردند اظهارات منتسب به امیر این کشور بی پایه و اساس است ولی حملات این شبکه ها علیه قطر ادامه دارد. به نظر می رسد تلاش های پنهانی در جریان است. قطر روابط بسیار بدی با امارات، عربستان سعودی و مصر دارد. این کشورها ملاحظاتی درباره نقش قطر در منطقه دارند. قبل از این حملات شاهد برگزاری نشست های ریاض بودیم به طوری که امیر قطر در این نشست ها حضور قوی نداشت و هیئت های اماراتی، بحرینی و سعودی توجه زیادی به وی نداشتند و به نظر می رسد تلاش هایی در ریاض صورت گرفت که امیر قطر منزوی شود. همچنین دیداری که میان امیر قطر و ترامپ صورت گرفت به شدت متشنج بود و در این نشست موضوع تروریسم و حمایت قطر از تروریست ها مطرح شد.

وی افزود: موضوع بسیار مهم دیگر مقاله ای بوده که در نشریه فارین پالیسی آمریکا به قلم جان هانا منتشر شده است. هانا مشاور دیک چنی معاون اسبق رئیس جمهور آمریکا بوده است. هانا گفت که قطر مواضع دوگانه ای دارد. وی در این مقاله نوشت زمانی که هواپیماهای آمریکایی از پایگاه العدید قطر مواضع نیروهای صدام حسین و ارتش عراق را هدف قرار می دادند، شبکه تلویزیونی الجزیره، مردم را به کشتن آمریکایی ها در عراق تحریک می کرد. همچنین هانا گفت که دیک چنی به دنبال انتقال پایگاه العدید بود. امروز سعودی ها و اماراتی ها طرحی برای انتقال این پایگاه دارند و از این پایگاه برای حمایت از رژیم قطر استفاده نخواهد شد. شاید متهم کردن  قطر به حمایت از تروریسم مقدمه ای برای طرح مشخصی برای آینده باشد و می خواهند این کشور را به عقب نشینی از مواضع خود مجبور و شاید تغییراتی در قطر ایجاد و این کشور را به توقف حمایت از برخی از گروه ها در سوریه و جنبش حماس و تبعید خالد مشعل از دوحه وادار کنند.

عطوان بیان داشت: حملات گسترده سیاسی و رسانه ای مصر، بحرین، عربستان سعودی و امارات علیه قطر بیانگر آن است که یا باید این کشور همسو با سیاست این کشورها شود یا از شورای همکاری بیرون برود. این کشورها نمی خواهند قطر به مواضع دوگانه خود ادامه بدهد. قطر روابط قوی با ایران دارد. قطر میزبان خالد مشعل رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس است. ترامپ در نشست ریاض دو جنبش حماس و حزب الله را تروریستی توصیف کرد و متاسفانه نمایندگان پنجاه و شش کشور اسلامی هیچ موضعی علیه اظهارات ترامپ نداشته اند که لکه ننگ بزرگی برای این نشست است.

آیا حزب اللهی که اراضی لبنان را آزاد و با اسرائیل مقابله کرد و این رژیم را در سال 2006 شکست داد، یک سازمان تروریستی است؟ دو جنبش مقاومت حماس و حزب الله تا کنون هزاران شهید برای آزادی اراضی اشغالی و بازستاندن عزت و کرامت عربی داشته اند و باید به این دو جنبش افتخار کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل حمله به قطر ناشی از حمایت این کشور از جماعت اخوان المسلمین است. مصر حمایت قطر از اخوان المسلمین و ابزارهای رسانه ای و سیاسی این گروه را در ضدیت با سیاست های بحرین، عربستان و امارات می داند. قطر یکی از اعضای ائتلاف عربستان در یمن است ولی قطر همکاری مطلوبی با امارات و عربستان در یمن نداشته و تنها مشارکت نمادینی در این ائتلاف دارد. این موضوعات از دلایل اختلافات مصر، عربستان، بحرین و امارات با قطر است و از این کشور می خواهند روابط خود را به صورت کامل با اخوان المسلمین و ایران قطع و اعضای جنبش حماس را از دوحه بیرون کنند در غیر این صورت قطر با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها