تأسیس مرکز ویژه سیا برای فعالیت علیه ایران

تأسیس مرکز ویژه سیا برای فعالیت علیه ایران
شنبه 13 خرداد 1396 - 12:59

رسانه‌ها از یک طرح ضد ایرانی جدید سازمان جاسوسی آمریکا پرده برداشتند.

العالم - آمریکا
 

روزنامه‌های وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز خبر دادند سیا یک بخش مأموریتی ویژه را برای اعمال فشار بر ایران ایجاد کرده است.
به گفته مقامات آمریکایی، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا -سیا- یک مرکز ایجاد کرده است که به طور انحصاری بر جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات درباره ایران متمرکز است. این اقدام منعکس‌کننده تصمیم دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای تبدیل ایران به یک هدف و اولویت مهمتر برای جاسوسان آمریکایی است.
«مرکز مأموریت ایران» اقدام به گرد آوردن تحلیلگران، پرسنل و متخصصان عملیاتی از بخش‌های مختلف سیا به منظور افزایش قابلیت‌های این سازمان از جمله انجام دادن اقدامات مخفی خواهد کرد. از این حیث، این مرکز همانند مرکز جدید مأموریت کره شمالی است که سیا ماه گذشته از ایجاد آن خبر داد تا با تلاش‌های کره شمالی برای توسعه موشک‌های دور برد هسته‌ای مقابله کند.
سیا آشکارا از ایجاد سازمان جدیدی درباره ایران خبر نداده است. این سازمان از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.
مایک پامپیو، رئیس سیا، از جنگ‌طلبان دیرینه ضدایرانی محسوب می‌شود و مقامات آمریکایی اعلام کردند تأکید او بر «تهدید ناشی از ایران برای منافع امنیت ملی آمریکا»، در ایجاد این مرکز جدید انعکاس یافته است. پامپیو و دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای انتقاد کردند و وعده دادند ایران را به سبب مفاد آن مسئول و پاسخ‌گو بدانند.
سیا پیشتر تحلیل‌گران و پرسنل عملیاتی را زیر یک سقف جمع کرده بود تا به عنوان بخشی از «مرکز عملیات ایران» -که  به «خانه فارس» مشهور است- درباره ایران تحلیل‌هایی را ارائه دهند. این بخش سپس ذیل یک بخش منطقه‌ای گسترده‌تر قرار گرفت. اما مقامات کنونی و سابق آمریکایی اعلام کردند ایجاد مرکز مأموریت ایران به عنوان یک نهاد مستقل، نشانه‌ای در این باره محسوب می‌شود که سیا و کاخ سفید در حال ارتقای درجه اهمیت این کشور به عنوان یک هدف اطلاعاتی هستند و آن را در کنار کشورهایی از قبیل روسیه و کره شمالی به عنوان یک اولویت قرار می‌دهند.
پامپیو برای هدایت این گروه جدید، مایکل دی آندریا -افسر کهنه‌کار اطلاعاتی- را انتخاب کرد که اخیرا بر برنامه این سازمان در خصوص حملات هواپیماهای بدون سرنشین مهلک نظارت داشت و به سبب موفقیت‌هایش علیه القاعده در کمپین دیرینه آمریکا علیه این گروه تروریستی، فردی معتبر محسوب می‌شود.
دی آندریا، که مدیر سابق مرکز مبارزه با تروریسم سیاست، از جمله مدیران موثر و کارآمد محسوب می‌شود و برخی از مقامات آمریکایی در خصوص آنچه که آن را موضع تهاجمی او در قبال ایران می‌دانند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها