کارشناس سعودی: با قطر بجنگید، اما رسانه‌ای

کارشناس سعودی: با قطر بجنگید، اما رسانه‌ای
دوشنبه 15 خرداد 1396 - 13:52

کارشناس برجسته مرکز پژوهشهای الاهرام در گفتگو با الریاض گفت: باید در برابر جنگ رسانه ای قطر مقابله به مثل کرد اما مداخله نظامی به صلاح نیست.

العالم - عربستان سعودی

روزنامه الریاض چاپ عربستان با متهم کردن قطر به فرو کردن خنجر در پشت کشورهای عربی و اسلامی، در این باره با سعید اللاوندی، کارشناس برجسته مرکز پژوهشهای الاهرام مصر گفتگو کرد. الریاض از سعید اللاوندی پرسید قطر مدعی شده بود پایگاه خبرگزاری رسمی این کشور مورد حمله سایبری قرار گرفته است و سخنان منسوب به امیر قطر، واقعیت ندارد، حال با توجه به مواضع قطر، آیا این سخنان واقعی یا غیر واقعی است؟ سعید اللاوندی پاسخ داد پایگاه خبرگزاری رسمی قطر مورد حمله قرار نگرفته بود بلکه این قطر است که به مواضع عربی حمله می کند و این سخنان در پایگاه خبرگزاری قطر، واقعا از خود شیخ تمیم بود اما پس از آن چنین سخنانی را تکذیب کرد که آمریکا به آن هشدار داد زیرا شیخ تمیم پس از آن جرات حمله به سعودی، امارات و بحرین را پیدا کرد که دونالد ترامپ در ریاض از شیخ تمیم تجلیل کرد. این کارشناس مصری گفت شیخ تمیم با این سخنان خود را منزوی کرد و در محاصره قرار داد زیرا عربستان و در پی آن کشورهای عربی، روابط خود را با قطر قطع کرده اند و به اعتقاد من قطر به هر حال متمایل به ایران شده است و این به معنای اعلان جنگ با سعودی و دیگر کشورهای شورای همکاری است.

سعید اللاوندی تاکید کرد البته قطر همواره چنین مواضع و چنین سیاستی را داشته است و این نشان می دهد که شایستگی حضور در شورای همکاری را ندارد زیرا از سالها پیش از اخوان المسلمین که سازمانی تروریستی است، حمایت کرده و در پی همکاری با ایران و نزدیکی به این کشور بوده است و نشانه چنین مواضعی، برنامه های شبکه الجزیره است که همواره در جهت منافع اخوان المسلمین و ضد منافع کشورهای عربی به ویژه عربستان، امارات و مصر است.

کارشناس مرکز پژوهشهای الاهرام تصریح کرد شیخ تمیم بسیار جوان و ناپخته است و تصور می کند همکاری با ایران و پایگاه نظامی آمریکا در این کشور، نشانه قدرت است هرچند نباید از یاد برد که این فقط خود او نیست که چنین تصمیمی گرفته است بلکه مقامات دیگری در قطر نیز در چنین موضع گیری تاثیر گذارند. سعید اللاوندی گفت قطر از گروه های تروریستی در مصر حمایت می کند در حالی که همین گروههای تروریستی هستند که ثبات و آرامش را در مصر، لیبی و دیگر کشورها تهدید می کنند.

وی افزود به گمان من نزدیکی قطر به ایران ادامه خواهد یافت زیرا ایران جز از طریق قطر نمی تواند به کشورهای عربی حمله کند. کشورهای عربی در مرحله نخست قطر را از شورای همکاری کنار خواهند گذاشت و در مرحله بعد روابط خود را با آن قطع خواهند کرد هرچند روابط قطر با عمان و البته با ایران، همچنان ادامه خواهد داشت، البته برای مصر روابط با قطر اهمیتی ندارد بلکه رابطه با عربستان مهم است هرچند جای تعجب است که قطر چگونه خود را در جایگاهی می بیند که تلاش می کند با مصر درافتد و خود را مقابل آن قرار دهد و در آن تاثیر گذار باشد. کارشناس مرکز پژوهشهای الاهرام در پایان تاکید کرد کشورهای عربی باید در برابر جنگ رسانه ای قطر مقابله به مثل کنند اما مداخله نظامی در قطر، به طور قطع روش درستی نیست.

خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها