افشای دلیل قتل قذافی در ایمیل‌های کلینتون

پنج‌شنبه 15 تير 1396 - 09:30

ایمیل های هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه اسبق آمریکا که در پایان سال گذشته منتشر شدند از اسرار بیشتری پرده برمی دارند که در یکی از این ایمیل ها به دلیل تلاش ناتو برای سرنگونی معمر قذافی در لیبی اشاره شده است.

العالم - لیبی

مجله فارین پالیسی در این باره نوشت: ایمیل مذکور بیان می دارد که اهداف نیکولا سارکوزی رئیس جمهور اسبق فرانسه که حمله به لیبی را رهبری می کرد عبارت بودند از: کنترل بر نفت لیبی، تضمین حفظ نفوذ فرانسه در منطقه، بهبود وجهه سارکوزی در داخل کشور، اثبات قدرت نظامی فرانسه و جلوگیری از گسترش نفوذ قذافی در کشورهای افریقایی فرانسوی زبان.

این ایمیل، با تحلیل خطر بزرگی که ذخایر طلا و نقره قذافی (143 تن طلا و مقدار مشابهی نقره) برای ارزش پول فرانسه داشته، تأکید کرده است: این پول برای ایجاد پول واحد آفریقایی براساس دینار طلای لیبی تخصیص داده شده بود. قرار بود این واحد پول به جای فرانک فرانسه در کلیه کشورهای افریقایی فرانسوی زبان به گردش درآید.

یک روزنامه فرانسوی در این باره نوشته بود: دستگاه اطلاعاتی فرانسه پس از آنکه از تصمیم قذافی برای ایجاد دینار طلای لیبی اطلاع یافت، تصمیم به آغاز حمله علیه وی گرفت.

216
 

پربیننده ترین خبرها