بحرين آبستن تحولات جديد

بحرين آبستن تحولات جديد
شنبه 14 آبان 1390 - 12:37

با شهادت حاج «علي حسن الديهي»، پدر«حسين الديهي»، معاون دبير کل جمعيت الوفاق بحرين، شمار شهداي انقلاب اين کشور به 48 نفر رسيد. مراسم تشييع پيکر شهيد الديهي به تظاهرات گسترده مردم عليه رژيم‌آل خليفه تبديل شد و رژيم، بار ديگر به سرکوب مردم اقدام کرد.

جمعيت اسلامي وفاق ملي بحرين با انتشار بيانه‌اي درباره نحوه به شهادت رسيدن اين شهيد اعلام کرد، نيروهاي رژيم آل خليفه با يورش به منزل وي در روستاي الديه، به شدت او را مورد ضرب و جرح قرار دادند.

با آغاز موج جديد خشم مردم اين کشور، رژيم حاکم از اتحاد شيعه و سني به وحشت افتاده است و براي ايجاد اختلاف و گسل در جامعه بحرين تلاش مي‌کند و براي اين منظور، به بازداشت گروهي مردم روي آورده است.

در همين حال، «شيخ عيسي قاسم»، رييس شوراي علماي بحرين، در خطبه‌هاي نماز جمعه در منطقه «الدراز» به رژيم حاکم هشدار داد که بايسته است هرچه سريع‌تر به خواسته‌هاي به حق مردم پاسخ مثبت بدهد و از هرگونه اقدام فتنه‌انگيز خودداري کند.

وي تاکيد کرد، اگر اقدامات رژيم حاکم با هدف عقب‌ نشيني مردم از پي گيري مطالبات آنان صورت مي‌گيرد، آل خليفه بايد بداند که پيش از اين چنين اقدام‌هايي شکست خورده است.

تنش هاي داخلي در بحرين در حالي افزايش يافته است که خبرها از افشاي احتمالي بحران اخلاقي پادشاه بحرين حکايت دارد و گفته مي شود که دخالت آل خليفه براي جلوگيري از محاکمه حسني مبارک در سفر اخير وي به قاهره نيز به دليل هراس او از رو شدن رسوايي اخلاقي و مالي است که بزودي دامنگيرش خواهد شد.

روزنامه مصري «روز اليوسف» در پايگاه اينترنتي خود در اين باره نوشت: حمد بن عيسي آل خليفه، پادشاه بحرين، روز جمعه با حضور در محل نگهداري«حسني مبارک»، ديکتاتور برکنار شده مصر، با او ديدار و گفت‌وگو کرد.

پادشاه بحرين در حالي به ملاقات ديکتاتور برکنار شده مصر شتافت که پيش‌تر «سوزان مبارک»، همسر مبارک، برخي پادشاهان و حاکمان عرب را تهديد کرده بود، در صورتي که از محاکمه همسرش جلوگيري نکنند، رسوايي‌هاي اخلاقي و مالي آن‌ها را فاش خواهد کرد.

ديکتاتور بحرين پس از ملاقات خصوصي با مبارک اعلام کرد، براي معالجه او کمک مالي خواهد کرد و براي اين منظور پزشک آلماني به کار خواهد گرفت.

برآيند تحولات و مؤلفه‌هاي موجود در جامعه بحرين بي‌اعتمادي مردم اين کشور به حاکميت و به وجود آمدن شکاف عميق بين رژيم حاکم با جامعه است، به‌گونه‌اي که مردم رژيم حاکم را بخشي از خود و برآمده از اراده‌شان تلقي نمي‌کنند، بلکه آن را عنصر دست‌نشانده و، به سخن ديگر، دشمن اصلي و سرسخت خود مي‌دانند.

رژيم حاکم اين کشور با آمريکا و عربستان سعودي رابطه راهبردي دارد و براي سرکوب مردم معترض نيز از نظاميان سعودي و ديگر کشورهاي عربي استفاده مي‌کند.

علت حائز اهميت بودن بحرين براي آمريکا اين است که ناوگان پنجم دريايي آن در آب‌هاي بحرين مستقر است و همين عامل سبب شده است تا مقامات واشنگتن درباره تحولات و انقلاب اين کشور، در مقايسه با کشورهاي ديگر عربي، مواضع دوگانه و متناقضي در پيش گيرند، به طوري که آن‌ها بار‌ها از رئيس جمهوري سوريه خواسته‌اند کناره‌گيري کند، اما کشتار ددمنشانه و بي‌رحمانه مردم عدالت‌خواه بحرين و عربستان سعودي را، چه سني و چه شيعه، و تجاوز به زندانيان و رفتارهاي شنيع و زننده با آن‌ها را نه تنها ناديده گرفته‌اند، بلکه براي ادامه چنين رفتارهايي نيز به رژيم حاکم آن‌ها چراغ سبز نشان داده‌اند.

رژيم حاکم بحرين به‌طور هماهنگ با عربستان سعودي و آمريکا و با هدف دور زدن حرکت انقلابي و عدالت‌جويانه مردم بحرين و با استفاده از تبليغات رسانه‌اي، تلاش مي‌کند چنين القاء کند که جمهوري اسلامي ايران در امور داخلي آن دخالت مي‌کند تا اولا حرکت و خواسته‌هاي مردم را خواسته يک گروه مشخص و اندک مورد حمايت ايران جلوه دهد و ثانيا با طرح چنين فرافکني، بر دخالت‌هاي عملي رياض و واشنگتن سرپوش گذارد.

بنابراين، همسو با سياست‌هاي خصومت‌آميز برخي قدرت‌هاي غربي در قبال برخي کشورهاي منطقه خاورميانه، مانند بحرين و سرکوب اعتراض‌هاي مردمي آن، براي صداي کمک‌خواهي مردم بي‌دفاع اين کشور هيچ گوشي شنوايي نيست، اما بديهي است که هيچ چيزي جلو‌دار خروش يک ملت ستم‌کشيده نمي‌شود و طولي نخواهد کشيد که نسيم بهار آزادي و سرافرازي بر بحرين نيز وزيدن خواهد گرفت.

 

نویسنده:جلال چراغي

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها