سنی‌های عراق دخالتهای ترکیه را محکوم کردند

سنی‌های عراق دخالتهای ترکیه را محکوم کردند
چهارشنبه 5 بهمن 1390 - 19:11

العالم، بغداد - عضو ائتلاف دولت قانون، تأکيد کرد که اهل سنت عراق اولين کساني بودند که اظهارات مداخله جويانه نخست وزير ترکيه را محکوم کردند.

"عبدالحليم الرهيمي" شامگاه چهارشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم، اظهار داشت: به هيچ عنوان نمي توان اظهارات اردوغان را نصيحت دانست؛ اگر مقامات تركيه مي توانند تحمل كنند كه مسئولان بغداد درباره نادرست و نژاد پرستانه بودن تعامل آنكارا با كردها داخل ترکیه و يا ناديده گرفته شدن حقوق 13 ميليون شهروند علوي در آن كشور اظهار نظر كنند، و آن را دخالت در امور داخلي كشورشان تلقي نمي كنند، ما عراقي ها نيز اظهارات اردوغان را مي پذيريم؛ اما اعلام مي كنيم كه اين روش دخالت آشكار است و ما چنين رفتارهايي عليه خودمان يا هر كشور ديگري را نمي پذيريم.

عضو ائتلاف دولت قانون عراق، افزود: در صورتي كه هدف از دخالت هاي تركيه حمايت از اهل سنت عراق باشد، اردوغان در اين زمينه به خطا رفته است، زيرا اگرچه برخي از رهبران العراقيه اردوغان را به اتخاذ اين مواضع تشويق كرده اند، اما اهل سنت عراق اولين كساني هستند كه اين دخالت ها را محكوم مي كنند.

الرهيمي درباره آينده روابط تركيه و عراق گفت: غلبه منافع ملي بر مواضع احساسي، شخصي و حزبي مي تواند اين بحران را حل و پيوندهاي دو كشور را مستحكم كند.

وی از تركيه خواست تا منافعش در عراق را در نظر گرفته، و از تعامل با بغداد براساس ديدگاه فرقه اي خودداري كند.

عبدالحليم الرهيمي از فرهيختگان تركيه درخواست كرد تا از اعلام چنين مواضعي از سوي دولت كشورشان جلوگيري كرده و مانع فتنه انگيزي آن شوند، زيرا چنين دخالت هايي به نفع تركيه نيست.

 

25- 19:47



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها