اختلاف کردهای سوریه در عراق!

اختلاف کردهای سوریه در عراق!
يکشنبه 9 بهمن 1390 - 14:48

نشست چند تن از نمايندگان کرد سوريه در اربيل عراق، با اختلاف بين آنها درباره ايجاد منطقه اي مانند کردستان عراق همراه شد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، این نشست دیروز و امروز با حضور 210 تن از شخصیت های کرد از کشورهای مختلف دنیا در اربیل، با حضور "مسعود بارزانی" رییس منطقه کردستان عراق برای بررسی آینده کردهای سوریه برگزار شد.

"حمد درویش" دبیر حزب ترقی خواه کرد سوریه درباره تمایل کردهای سوریه برای ایجاد منطقه ای مشابه با منطقه کردستان عراق در سوریه گفت: در سوریه ما به چنین چیزی دست نمی یابیم، زیرا کردهای عراق شرایط متفاوتی دارند.

وی افزود: ما خواستار حقوق ملی در قانون اساسی با موافقت برادران عرب در سوریه هستیم.

کردها 9 درصد جمعیت سوریه را تشکیل می دهند.

از سوی دیگر، "عبدالحکیم بشار" دبیرحزب دمکرات کرد سوریه در اینباره گفت: ملت کرد سوریه در نهایت درباره مطالبات خود تصمیم گیری خواهد کرد؛ یعنی اینکه درباره این مسأله وابسته نبودن به مرکز همه پرسی خواهد شد.

وی با این حال گفت: حق تعیین سرنوشت مشروط به حفظ یکپارچگی سوریه است.

از سوی دیگر، "سعدالدین ملا" عضو کمیته سیاسی حزب دمکرات یکیتی در سوریه گفت: ملت کرد از طریق همه پرسی درباره مطالبات خود تصمیم گیری خواهد کرد".

"جواد الملا" دبیر کنگره ملی کرد سوریه گفت: بدون شک در سوریه دولتی کرد تشکیل خواهد شد. اما با توجه به اینکه احزاب و مردم کرد هنوز به توافق نرسیده اند، این امر به پس از براندازی نظام سوریه موکول می شود.

الملا خاطرنشان کرد: پس از آن همه پرسی عمومی در سوریه از کردها انجام می شود که آیا می خواهند بخشی از سوریه باشند و یا اینکه خواستار استقلال هستند.

 

"مسعود بارزانی" رییس منطقه کردستان عراق در این نشست با تأکید بر حمایت این منطقه از کردهای سوریه، گفت: ما خواستار دخالت در امور کردهای سوریه نیستیم ولی می خواهیم که به آنها در هر تصمیمی که اتخاذ می کنند، کمک کنیم.

بارزانی افزود: شرط ما برای حمایت از کردهای سوریه اتحاد در این موقعیت حساس زمانی، و دوری از اختلافات داخلی است.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها