عضو کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد:

آمادگی ایران برای قطع صادرات نفت به اروپا

آمادگی ایران برای قطع صادرات نفت به اروپا
يکشنبه 9 بهمن 1390 - 19:49

عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي ايران، با اشاره به آمادگي ايران براي قطع صادرات نفت به اروپا، تأکيد کرد با صادرات غير نفتي هم مي توان کشور را اداره کرد.

"حسن غفوري فرد" شامگاه یکشنبه در گفت و گو با شبکه العالم، وی با تأکید بر آمادگی کامل ایران از همین امروز برای قطع فروش نفت به اروپا گفت: در نخستین روز شروع مجلس بیش از 150 امضا براي تحريم نفتی اروپا جمع شده است.

غفوری فرد افزود: ما اكنون هم در آسيا و هم در آفريقا خريداران خوبي داريم، و بازار به اندازه كافي در دست ما است، و نيازي به بازار اروپا نداريم.

غفوری فرد ادامه داد: كمتر از 20 درصد از نفت ما به اروپا صادر مي شود، و اين هم بيشتر به كشورهايي مانند اسپانيا و ايتاليا است. اين كشورها اكنون مشكلات حادي دارند و اگر نفت ايران قطع شود حتما بر مشكلاتشان افزوده خواهد شد.

طراحی پالایشگاه های ایتالیا و اسپانیا برای نفت ایران

غفوری فرد تأکید کرد: پالايشگاه هاي ايتاليا و اسپانيا براي نفت ايران طراحي شده است و اگر اروپایی ها بخواهند نفت خود را از جاي ديگر تأمين كنند، بايد تغييراتي را در اين پالايشگاه ها انجام دهند كه اين امر زمان بر و هزينه بر است.

اروپا در تصمیم خود جدی نیست

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: فكر نمي كنم كه اروپا در اين تصميم خود خيلي جدي باشد؛ اروپا  بيشتر خواسته است تا جنگي رواني عليه ايران انجام دهد.

غفوری فرد اظهار داشت: با توجه به اوضاع بسيار متشنج اروپا، و تنش هاي اجتماعي و سياسي فراوان، اروپایی ها خواستند نوعي فرار به جلو داشته باشند، و مقداري از مشكلات داخلي خود را به كشورهاي ديگر انتقال دهند.

وی افزود: احتمال خيلي كمي مي دهم كه اين تصميم جدي باشد، و اورپا به آن عمل كند؛ ولي در عين حال آماده هستيم كه پيش دستي كنيم.

آمادگی کامل وزارت نفت برای قطع نفت اروپا

غفوری فرد تأکید کرد: اين بحث امروز در مجلس مطرح بود، تعدادي امضا جمع شده است و روزهاي سه شنبه و چهارشنبه هم ادامه خواهد داشت. با وزارت نفت هم صحبت كرديم و آنها اعلام كرده اند كه ما همين اكنون آمادگي كامل داريم فروش نفت به اروپا را قطع كنيم، و هيچ مشكلي هم به وجود نخواهد آمد.

وی گفت: كميسيون انرژي، نمايندگان و حتی وزارت نفت، كاملا برای پيشدستي و قطع صادرات نفت به اروپا آمادگی دارند.

غفوری فرد ادامه داد: طرح تحريم فروش نفت به اروپا كاملا آماده است، ما در كميسيون هاي مختلف مجلس درحال بررسي اين موضوع هستيم، و اگر آماده شود بعنوان يك طرح دو فوريتي تقديم مجلس خواهد شد. و وقتي طرح دو فوريتي تقديم مجلس مي شود به فاصله 24 ساعت وارد دستور مي شود. به صورتي كه اگر ما اين طرح را سه شنبه آماده كنيم، مي توان انتظار داشت چهارشنبه به تصويب برسد؛ يعني اگر قطعي شود، مي توان آن را از هفته آينده اجرا كرد.

ذخایر ارزی در بهترین شرایط است

غفوری فرد گفت: علاوه بر اين ازنظر منابع و ذخاير ارزي ما در بهترين شرايط در تاريخ ايران هستيم، و هيچ وقت منابع ارزي ما به اين مقدار قوي نبود.

وی افزود: ما در همين 9 ماه اول حدود 63 ميليارد دلار درآمد نفتي داشتيم، و حدود 40 ميليارد دلار از صادرات غيرنفتي ، يعني بيش از 100 ميليارد دلار صادرات داشتيم درحاليكه واردات ما كمتر از 50 ميليارد دلار است.

اروپا درحال تحریم خودش است

غفوری فرد با اشاره به توجه ایران به ابعاد سیاسی، اقتصادی، فنی، اجتماعی و انسان دوستانه قبل از تصمیم برای قطع صادرات نفت به اروپا گفت: به هيچ وجه مشكلي براي ما ايجاد نخوهد شد؛ اروپا خودش در حال تحريم خودش است، و مشكلاتي كه براي اروپا بوجود خواهد آمد حتما بيشتراز ايران خواهد بود.

وی تأکید کرد: از لحاظ فني و اقتصادي شرايط براي ما كاملا مناسب است؛ ولي ما ممكن است ملاحظات سياسي داشته باشيم، ما واقعا نمي خواهيم اروپا را تحت فشار قرار دهيم؛ ايام زمستان است و سرماي اروپا و نياز به انرژي بيشتر است؛ كشورهايي كه از ما نفت مي خرند، مشكلات زيادي دارند؛ اگر ما اين تصميم را بگيريم يقينا بر مشكلات داخلي اسپانيا ايتاليا يونان و فرانسه افزوده خواهدشد. اينها كشورهايي هستند كه هم اكنون هم مشكل دارند.

غفوری فرد گفت: ما نمي خواهيم در اين شرايط مردم اروپا دچار مشكل اضافه شوند، آنها اكنون به اندازه كافي مشكلاتي دارند؛ هرچند كه دولتمردان خود آنها درحال ايجاد اين مشكل هستند، ولي ما تلاش مي كنيم با توجه به مسائل انس

پربیننده ترین خبرها