ماهواره "نويد علم وصنعت" به فضا پرتاب شد

 ماهواره
جمعه 14 بهمن 1390 - 05:54

تهران (العالم) ـ همزمان با ايام دهه مبارك فجر سي وسومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و با دستور "محمود احمدي نژاد" رييس جمهوري اسلامي ايران، ماهواره ملي "نويد علم وصنعت" با موفقيت به فضا پرتاب شد.

به گزارش شبكه خبري العالم، ماهواره نوید علم و صنعت که به صورت کاملا بومی توسط دانشگاه علم و صنعت ساخته شده است با شعار الله اکبر و رمز مقدس یا مهدی ادرکنی ساعت 3و 30 دقیقه بامداد امروز (جمعه) به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.

بنابر اين گزارش اين ماهواره از جمله ماهواره هاي سنجش از راه دور مي باشد كه ماموريت آن تصويربرداري از زمين با دقت تصويربرداري بالا است.

ماهواره ملي نويد علم وصنعت كه از كلاس ماهواره ميكرو است در مدار بيضوي برای ارتفاع 250 تا 375 كيلومتري و به وزن 50 كيلوگرم و در زاويه انحراف مداري 55 درجه می باشد.

اين ماهواره داراي كاربردهاي مختلف عملياتي در حوزه هاي جوي و علوم هواشناسي،مديريت بلاياي طبيعي، بررسي رطوبت و دماي هوا و مواد شيميايي جو، بادها، برف و باران و اقيانوس ها است.

ماهواره نويد علم و صنعت داراي زير سيستم هاي تامين توان، زيرسيستم تعيين و كنترل وضعيت با استفاده از حس گرها و عملگرهاي ديناميكي است به طوري كه در اين ماهواره حس گرهايي چون حس گر خورشيدي، مغناطيسي و عملگر مغناطيسي نصب شده است.

اين ماهواره همچنين داراي زيرسيستم الكترونيك كه شامل كامپيوتر مركزي ، فرماندهي ، بخش تله متري و داراي كامپيوتر روي برد و قابليت صدور فرمان از ايستگاههاي زميني است.

ماهواره بومي نويد علم و صنعت هر 90 دقيقه يك دور به دور زمين بچرخد و دوربين نصب شده روي آن كه از شفافيت تصويري مناسبي برخوردار است به گرفتن عكس از روي ايران و ارسال آن به ايستگاه هاي زميني اقدام كند.

براي پيگيري و رصد، دريافت و ارسال فرامين در فواصل عبور از روي ايران پنج ايستگاه زميني در نقاط مختلف كشور ايجاد شده است.

ماهواره نويد علم وصنعت در مقايسه با ماهواره هاي قبلي پرتاب شده از تكنولوژي كنترل وضعيت جديدتري بهره مند و پايداري آن چرخان است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها