رییس هیأت ناظران عرب:

اتحادیه عرب اوضاع سوریه را بدتر کرد

اتحادیه عرب اوضاع سوریه را بدتر کرد
جمعه 14 بهمن 1390 - 17:53

رييس هيأت ناظران اتحاديه عرب با تأکيد دوباره بر بي طرفانه بودن گزارش اين هيأت درباره اوضاع سوريه، توقف فعاليت ناظران از سوي اتحاديه عرب را موجب بدتر شدن اوضاع سوريه دانست.

به گزارش روز جمعه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "محمد مصطفی الدابی" در کنفرانسی مطبوعاتی در پایتخت سودان گفت: مسائل سیاسی بسیاری وجود دارد که کار در سوریه را با مانع مواجه می کند؛ ابهامات و اطلاعات غلط بسیاری به وجود آمده، به همین دلیل تصمیم گرفتم از آنجا که کار ناظران کاملا بی طرفانه بود، حقایق را بگویم.

حملات رسانه ای علیه ناظران

وی با اظهار تعجب از حملات رسانه ای علیه هیأت ناظران، حتی قبل از آغاز کار این هیأت، گفت: هیأت ناظران قبل و بعد از نشست کمیته وزرای اتحادیه عرب، در اظهارات خود صادق بود، و این هیأت در نشست اتحادیه عرب حقایق را ارایه کرد.

الدابی خاطرنشان کرد: دمشق شاهد هیچگونه خشونتی نبود، و تنها در این شهر دیدیم که شهروندان برای رسیدن به ناظران برای ارایه مشاهداتشان از یکدیگر سبقت می گیرند؛ در برخی موارد نیز افرادی بودند که با سوء استفاده از اوضاع، نیروهای امنیتی را با سنگ هدف قرار می دادند، ولی به این اقدام آنها واکنشی نشان داده نمی شد.

الدابی اظهار داشت: ناظران در آغاز کار با استقبال دولت و مخالفان همراه شدند، و نتیجه آن کاهش خشونتها بود.

تعرضی به تظاهرات مسالمت آمیز مردم نمی شد

وی ادامه داد: در منطقه السویداء فقط شاهد تظاهرات در حمایت از دولت بودیم، و هیچگونه حضور مسلحانه در این شهر نبود؛ ولی در حمص اقدامات ارتش و پلیس واکنش (به اقدامات طرف مقابل) بود، و حتی هیأت ناظران نیز هدف قرار گرفت.

الدابی افزود: در حمص شاهد تظاهرات مسالمت آمیز بودیم که هیچ تعرضی به این تظاهرات نشد، در حلب نیز شاهد هیچگونه اقدام خشونت آمیز نبودیم، و چند تظاهرات مسالمت آمیز بدون هیچگونه تعرضی به مردم برگزار شد؛ اینها گزارشهایی است که از سوی روسای گروه های مختلف ناظران نوشته شده، و نه رئیس هیأت.

حضور ناظران در جریان آزادی و عفو 5000 نفر

الدابی خاطرنشان کرد: هیأت ناظران توانست با میانجی گری برخی سازمانهای بشردوستانه 5000 زندانی را آزاد کند، و این زندانیان عفو شدند؛ ناظران در جریان آزادی این زندانیان حضور داشتند.

الدابی گفت: واقعیت ها در صحنه، در وجود تعداد بیشماری از عناصر مسلح موسوم به ارتش آزاد، خلاصه می شود؛ من شخصا شاهد شمار بسیار زیادی از عناصر مسلح بودم و نتوانستیم هویت برخی از آنها را شناسایی کنیم.

وی تأکید کرد: دولت سوریه تجهیزات نظامی خود را از داخل شهرها خارج کرد، و در جریان حوادث زندانیان را آزاد کرد و به رسانه های عربی و بین المللی اجازه داد در هر نقطه از سوریه وارد شوند و کار کنند.

جنجال تبلیغاتی یکی از ناظران در نخستین روز کار خود

الدابی در ادامه با اشاره به جنجال تبلیغاتی یکی از اعضای هیأت ناظران، گفت: "انور مالک" در فعالیتها و سفرهای هیأت ناظران فقط یک روز حضور داشت، که طی آن روز کار خود را به سخنرانی از طریق شبکه های تلویزیونی اختصاص داد، بصورتیکه انگار معاون رییس هیأت است.

وی ادامه داد: اقدام انور مالک برخلاف ادب و اخلاق بود و حتی نمی توان درباره آن اظهار نظر کرد، به همین دلیل سازمانی که انور مالک به آن وابسته بود از او برائت جست، و مسئولان رسمی الجزایر گفتند که او 15 سال است که از الجزایر فرار کرده و مقیم فرانسه است.

الدابی اتحادیه عرب را مسئول انتخاب و تعیین چنین شخصیتی در هیأت ناظران دانست.

اعتراض به اقدامات بشر دوستانه ناظران

الدابی گفت: اظهاراتی که درباره اشتباهات هیأت ناظران مطرح شده درباره اقدامات این هیأت در خصوص تسهیل تبادل پیکر کشته شدگان، و آزاد کردن برخی ربوده شدگان بود؛ باید توجه داشت که کار حرفه ای مانع  اقدامات بشر دوستانه نمی شود.

همه سوری‌ها در داخل خواستار راه حل هستند

الدابی تأکید کرد: ناظران دریافتند که همه سوری ها در داخل این کشور چه مخالفان و چه دولت خواستار راه حل هستند، و تنها چیزی که برای آنها اهمیت دارد همزیستی مسالمت آمیز است.

الدابی اظهار داشت، مسائلی وجود دارد که پس از پایان مأموریت بعنوان رییس هیأت ناظران، بیان می کند.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها