به دنبال اهانت به قرآن كريم صورت گرفت؛

افزايش تنفر مردم افغانستان از آمريكا

 افزايش تنفر مردم افغانستان از آمريكا
چهارشنبه 3 اسفند 1390 - 08:34

کابل (العالم) ـ تحليلگر سياسي افغانستاني با اشاره به اقدام اخير برخي نظاميان آمريكايي در زمينه هتك حرمت قرآن كريم گفت: اين رفتار ناشايست خشم ملت افغانستان را برانگيخته و منجر به افزايش تنفر مردم نسبت به آمريكا شده است.

عبدالحي ورشان" روز چهارشنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: مردم افغانستان ماهيت نيروهاي بيگانه را به خوبي مي شناسند و مي دانند كه آنان ساده ترين اصل دين و انسانيت را نيز محترم نمي شمارند و ارزشي براي فرهنگ ملت افغانستان قائل نيستند.

ورشان افزود:اين نخستين بار نيست كه نظاميان آمريكايي و نيروهاي ناتو حرمت قرآن كريم و مقدسات مسلمانان را در افغانستان مي شكنند.

تحليلگر سياسي افغان با تاكيد بر اين كه نمي توان به سادگي از كنار اين موضوع گذشت و آن را ناديده گرفت، اظهار داشت: نظاميان بيگانه با وجود آن كه بيش از 10 سال است در افغانستان هستند اما هنوز معني ارزش ها و فرهنگ ملت افغانستان را درك نكرده اند.

ورشان افزود: نيروهاي بيگانه بايد به ملت افغانستان احترام بگذارند، اتفاقاتي نظير هتك حرمت قرآن مجيد ، خشم ملت افغانستان را برانگيخته است زيرا به عقايد و ارزش هايي كه اين ملت به آن ها اعتقاد دارد ، تعرض شده است.

وي سپس به عذرخواهي رسمي فرمانده نيروهاي بيگانه از ملت افغانستان و تشكيل كميته حقيقت ياب در اين زمينه اشاره و خاطرنشان كرد: تحقيقات در اين زمينه بايد به صورت صحيح و فراگير صورت بگيرد تا فقط به اين اتفاق محدود نشود بلكه همه اتفاقات مشابه را شامل شود.

اين تحليلگر سياسي افغانستاني تاكيد كرد: ملت افغانستان واكنش و خشم خود را با ريختن به خيابان ها و حضور گسترده اعتراض آميز در ميدان هاي شهرها نشان داد.

ياد آور مي شود كه دو سرباز آمريكايي به همراه چند نفر ديگر از نيروهاي ائتلافي روز دوشنبه گذشته در پایگاه نظامی "بگرام" در افغانستان، تعدادي از كتاب هاي مذهبي به ويژه چندين جلد كلام الله مجيد را جمع آوري و به مكاني كه زباله ها را آتش مي زدند، منتقل كردند تا بسوزانند، كارگران پس از آگاهي از محتواي اين كتاب‌ها، عمليات سوزاندن آنها را متوقف كردند.

مردم مسلمان افغانستان پس از اطلاع از اهانت به ساحت مقدس قرآن كريم با راه اندازي تظاهرات گسترده اي خشم و تنفر خود را نسبت به اقدامات غيرانساني و ضد مذهبي سربازان آمريكايي و نيروهاي ناتو اعلام كردند و خواستار برخورد جدي با عاملان آن شدند.

در پي اهانت نيروهاي نظامي آمريكا به ساحت مقدس قرآن كريم و سوزاندن چندين جلد كلام الله مجيد و تظاهرات اعتراض آميز مردم افغانستان، كاخ سفيد مجبور شد با انتشار بيانيه اي از دولت و ملت افغانستان عذرخواهي كند.

جي كارني سخنگوي كاخ سفيد با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه سوزاندن كتاب مقدس مسلمانان "فاجعه اي ناخوش آيند" است كه نمايانگر احترامي كه ارتش آمريكا براي مذهب مردم افغانستان دارد، نيست.

سازمان ملل متحد نيز با انتشار بيانيه اي ضمن عذرخواهي از دولت و ملت افغانستان، اين عمل غيرمذهبي وغيرانساني را محكوم كرد.

21-17:02

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها