انتقاد كارشناس عربستاني ازتهديد مردم عواميه

انتقاد كارشناس عربستاني ازتهديد مردم عواميه
پنج‌شنبه 4 اسفند 1390 - 08:43

رياض (العالم) ـ يك كارشناس عربستاني با انتقاد شديد از انتشار مطلبي در يك روزنامه سعودي و تهديد به كشتار مردم عواميه در صورت همراهي آنها با معترضان، تاكيد كرد كه برخورد امنيتي با درخواست هاي منطقي و مشروع شهروندان در شرق عربستان و تيراندازي به سوي معترضان امر كاملا مردودي است.

عقل الباهلي روز پنجشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم، تهديدات مطرح شده در روزنامه الاقتصاديه عربستان را كه توسط يك نويسنده طرفدار حكومت آل سعود عليه مردم شرق اين كشئور مطرح شده است، تقبيح و دستيابي به راه حل سياسي را كليد رفع بحران موجود عنوان كرد.

يادآور مي شود روزنامه الاقتصاديه عربستان به تازگي مطلبي تحت عنوان "مسئوليت هاي شهروندان عواميه" به قلم "علي الجحلي" منتشر كرد كه در آن تهديد كرده بود كه اگر شهروندان منطقه عواميه اين غوغاسالاران (معترضان مسالمت جو) را به حال خودشان رها كنند همه آنها به هلاكت خواهند رسيد.

الباهلي نويسنده و تحليلگر سياسي عربستاني گفت: بعيد به نظر مي رسد اين امر موضع حكومت باشد. زيرا محال است هيچ حكومتي به نابودي شهروندانش اعتقاد داشته باشد و در صورتي كه مطلبي با اين مضمون در روزنامه مزبور به چاپ رسيده است من از آن اعلام برائت مي كنم و هيچ شهروندي در عربستان نمي تواند اين مطلب را تأييد كند.

وي تأكيد كرد: اين مطلب از ديدگاه همه شهروندان عربستاني سخيف و نابجاست و نمي توان چنين مطلبي را تأييد كرد. زيرا مردم قطيف و عواميه شهروندان عربستان هستند و با ساير شهروندان كشور هيچ تفاوتي ندارند و مشكلاتي كه براي آنها پيش مي آيد باعث به درد آمدن دل همه شهروندان عربستان مي شود.

الباهلي افزود: نقض حقوق شهروندان عربستاني در هر منطقه از كشور اعم از عواميه يا ساير مناطق امري مردود و غير قابل قبول است.

اين نويسنده و تحليلگر عربستاني با اشاره به اين كه همه جريانات طرفدار اصلاحات در عربستان از سال 2003 تاكنون خواستار تغيير در كشور هستند، اظهار داشت: در حالي كه طرح اصلاحات در عربستان دچار شكست شده است مقامات عربستاني از كشورهاي ديگر مي خواهند در كشورهايشان اصلاحات انجام دهند و اين در شرايطي است كه آنها امور داخلي عربستان را به حال خود رها كرده اند.

وي با نفي تجزيه طلبي مردم شرق عربستان گفت: آنها بيش از ساير شهروندان كشور بر وحدت ملي تأكيد دارند. اما با اين وجود درخواست هايي دارند كه تحقق آنها به تأخير افتاده است و به طور مسالمت آميز براي دستيابي به آن تلاش مي كنند. از سوي ديگر همه مردم منطقه نسبت به كشتار و تيراندازي به سوي شهروندان معترض هستند.

باهلي با رد ادعاي عدم ارتباط حوادث شرق كشور (الشرقيه) با رويدادهاي جاري عربستان و فرقه اي جلوه دادن اعتراضات مردم گفت: عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان و مسوول همه حوادثي است كه در كشور اتفاق مي افتد. زيرا در كشور خواسته هايي وجود دارد كه از سوي مردم و روزنامه نگاران مطرح شده است و همگان خواستار حل آنها به دور از تنش هاي امنيتي هستند.

MKH-22-18:18

پربیننده ترین خبرها