تظاهرات ضد آمريكايي در اعتراض به قرآن سوزي ادامه دارد

كنترل شرق افغانستان ازدست دولت خارج شد

 كنترل شرق افغانستان ازدست دولت خارج شد
يکشنبه 7 اسفند 1390 - 17:41

كابل (افغانستان) ـ حبيب حكيمي نويسنده و تحليلگر سياسي افغان با بيان اين كه تظاهرات ضد آمريكايي مردم در اعتراض به سوزاندن قرآن كريم همچنان ادامه دارد، گفت: به نظر مي رسد كه اوضاع شرق افغانستان از كنترل دولت خارج شده است.

حكيمي يكشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم اظهار داشت: دولت از ابتدا تلاش مي كرد اوضاع را آرام كند ولي نتوانست در برابر موج ابراز خشم و تنفر ملت نسبت به نيروهاي آمريكايي، ايستادگي كند و در اين زمينه شكست خورد.

وي افزود: ملت افغانستان پس از اقدام نيروهاي آمريكايي به سوزاندن نسخه هايي از قرآن كريم همچنان به اعتراضات خود ادامه مي دهند.
 
حكيمي اظهار داشت: نيروهاي خارجي و فرماندهي ناتو درباره تكرار قرآن سوزي بسيار نگران هستند.
 
وي افزود: چند ماه پيش گزارشي درباره سوزاندن نسخه هايي از قرآن كريم در مناطق مختلف افغانستان منتشر شد كه درپي آن چند نيروي آمريكايي كشته شدند.
 
تحليلگر افغان گفت: ملت افغانستان خشمگين است و اعتراضات ادامه دارد و طالبان از اين فرصت سوء استفاده كرده و از ملت افغانستان مي خواهد به نيروهاي خارجي و نيروهاي امنيتي افغان نيز حمله كنند.

حكيمي خاطرنشان كرد: فرماندهي ناتو چند دقيقه پس از قرآن سوزي همه مستشاران و كارمندان خود را از مراكز دولتي افغانستان فراخواند و دولت كابل نيز درباره حمله به مراكز دولتي نگران است.
 
تحليلگر سياسي افغان گفت: ملت و احزاب سياسي افغانستان اختلافاتي درباره حمله به مراكز دولتي دارند.

اقدام نيروهاي ائتلاف بين المللي مستقر در افغانستان به سوزاندن نسخه هايي از قرآن كريم در پايگاه آمريكايي بگرام منجر به آغاز تظاهرات و اعتراضات گسترده مردم افغانستان شده است.

در پي اقدام اخير نيروهاي آمريكايي و برخي نظاميان خارجي ديگر، در زمينه سوزاندن نسخه هايي از قرآن كريم و تعدادي از كتابهاي ديني در پايگاه هوايي بگرام در افغانستان تظاهرات گسترده اي در اين كشور آغاز شد كه تاكنون بيش از 100 كشته و يا زخمي بر جاي گذاشته است.

در پي اين حادثه مقامات ناتو و دولت آمريكا از مردم مسلمان افغانستان عذرخواهي كردند.

بگرام بزرگترين پايگاه نيروهاي آمريكايي است كه در 60كيلومتري شمال شهر كابل پايتخت افغانستان قرار دارد و مقامات سياسي و نظامي آمريكا در بدو ورود به اين كشور وارد اين پايگاه مي شوند.

آمريكا سه پايگاه عمده در بگرام، خوست(شرق) و شيندند(غرب) افغانستان دارد.

در حال حاضر شمار نيروهاي آمريكايي در افغانستان به 91 هزار نفر مي رسد.

Swh -26-22-30

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها