پژوهشگر ایرانی اخراج شده از آمریکا به تهران بازگشت

پژوهشگر ایرانی اخراج شده از آمریکا به تهران بازگشت
پنج‌شنبه 22 تير 1396 - 05:50

محسن دهنوی پژوهشگر جوان ایرانی و مدعو دانشگاه هاروارد آمریکا ، پس از بازگردانده شدن از فرودگاه بوستون نیمه شب چهارشنبه به تهران بازگشت.

وی که به همراه همسر و سه فرزند خردسال خود عازم آمریکا شده بود در فرودگاه لوگان بوستون پس از حدود 30 ساعت بازداشت به تهران بازگردانده شد.
به گفته ی دهنوی پلیس مرزبانی آمریکا در مدت بازداشت رفتار بسیار بدی با وی و خانواده اش داشته و حتی اجازه راه رفتن و بازی کردن بچه ها و خرید کردن شان در سالن فرودگاه بوستون را نیز به آنها نداده است.
وی می افزاید : پلیس اجازه تماس تلفنی با خانواده ام در ایران را به ما نمی داد و زمانی که به آنها گفتیم اجازه دهید با تلفن خودتان خانواده مان را در ایران از نگرانی خارج کنیم این اجازه را به ما ندادند.
این پژوهشگر ایرانی گفت : پلیس آمریکا وسایل مورد نیاز تحقیقات و لپ تاپم را گرفت و پس نداد و گفتند بعدا برایتان پست می کنیم.
دهنوی اضافه کرد : پلیس می گفت به رغم اینکه برای ما روشن است شما جزو دانشمندان برجسته درمان سرطان کودکان هستید و این حوزه کامل انسانی ، غیر نظامی ، غیر حساس و غیر خطرناک است اما نمی توانیم اجازه ی ورود شما به خاک آمریکا را بدهیم و پروتکل های امنیتی ما این اجازه را نمی دهد.
وی گفت : در دوره ی دکترا نانوبیو تکنولوژی به روش های جدید درمان سرطان وارد شدیم و بر این اساس از دوسال پیش با دانشگاه هاروار آمریکا به دلیل تحقیقات خوبی که آنها در این زمینه انجام می دهند ارتباط برقرار کردیم.
دهنوی دلیل همکاری با دانشگاه هاروارد را انتقال فناوری به کشورمان و افزایش موفقیت درمان سرطان بیان و اضافه کرد : همه ی مکاتبات با این دانشگاه انجام و روادید سفر به آمریکا در اسفند گذشته دریافت شد و دانشگاه هاروارد همراهی خوبی کرد.
وی افزود : زمانی که برای آغاز تحقیقات با خانواده به آمریکا رفتیم و وارد فرودگاه شهر بوستون شدیم اعلام کردند ورود شما با پروتکل های امنیتی ما تطابق ندارد و هرچه پیگیری کردیم پاسخ قانع کننده ای ندادند. 


دهنوی گفت : حدود 30 ساعت ما را در اتاقی که فقط چند صندلی در آن بود با خانواده بازداشت کردند و امکان تماس و خروج از اتاق را به ما ندادند .
این محقق ایرانی اضافه کرد : به رغم برخورد بد پلیس آمریکا دانشگاه هاروارد برخورد خیلی خوبی با این مسئله داشتند و به عنوان فردی دانشگاهی از آنها قدردانی می کنم.
دهنوی افزود : دانشگاه هاروارد و استادان آن در ساعاتی که بازداشت بودیم با مسئولان و شهردار بوستون تماس گرفتند اما دولت آمریکا با محدودیت های جدیدی که برای ایرانی ها ایجاد کرده است اجازه ورود به ما ندادند در حالی که هدف سفر ما علمی و تحقیقی و موضوع تحقیق ما سلامت و نجات بیماران سرطانی بود.
وی گفت : سال 1381 وارد دانشگاه صنعتی شریف شدم و پس از گذراندن مراحل کارشناسی و کارشناسی ارشد در مقطع دکترا مقاله ای را درباره نانوفناوری و درمان سرطان در گروه مجلات نیچر که جزو معتبرترین مجلات علمی دنیاست چاپ کردیم.
دهنوی افزود : براین اساس دانشگاه هاروارد به ما پذیرش داد و با ما برای ایجاد تعامل علمی همکاری کرد اما دولت آمریکا وسیاست های جدید این دولت اجازه نداد این همکاری شکل بگیرد.
این پژوهشگرجوان کشورمان گفت : البته راه بسته نیست و می توانیم از طریق غیرحضوری با افراد یا دانشگاههای دیگر با دانشگاه هاروارد همکاری داشته باشیم.
وی درباره امکان تحقیقات در این باره در ایران نیز افزود : امکان این کار وجود دارد اما زمان بر وهزینه بر است و با توجه به گسترش سرطان در کشور باید این تحقیقات با همکاری دانشگاههای مطرح در این زمینه به سرعت انجام شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها