ماجرای فرود بالگرد آمریکایی در تکریت

شنبه 24 تير 1396 - 18:53

چهارشنبه گذشته یک بالگرد آمریکایی در شمال تکریت مرکز استان صلاح الدین فرود آمد که می گویند، یکی از سرنشینان بالگرد با ظاهر داعشی پیاده شد و یک زن عراقی را سوار کرده و منطقه را ترک کرد.

العالم ـ عراق 

ماجرای فرود این یک بالگرد آمریکایی در شمال تکریت، حالا تبدیل به سوژه جدید شبکه های اجتماعی شده است، عملیاتی که در روز روشن و در برابر انظار عمومی انجام شده است.

گفته های شاهدان عینی که با ایرنا گفت وگو کرده اند، حاکی از آن است که در منطقه مقر ایست و بازرسی ورودی تکریت مرکز استان صلاح الدین در 180 کیلومتری شمال بغداد، حاکی از آن است که این داستان صحت دارد و آن را عینا مشاهده کرده اند.
براساس گفته های شاهدان، بالگرد آمریکایی در پست ایست و بازرسی ورودی شهر تکریت موسوم به 'سیطره الاقواس' فرود آمد و چند سرنشین که یکی از آنها با ریش بلند ظاهری کاملا داعشی داشت، از بالگرد پیاده شدند و یک خودرو عبوری را متوقف و سرنشین آن را که یک خانم با ظاهر عراقی بود، از خودرو پیاده کردند.
شاهدان می گویند بعد از مدت زمان نه چندان زیادی گفت وگو میان طرفین، زن یاد شده که با خودرو از سمت موصل به تکریت یا بغداد در حرکت بود، به داخل بالگرد هدایت شد.
به گفته این شاهدان که برخی از عناصر شاغل در ایست پست و بازرسی ورودی شهر تکریت هستند، گفت وگو بین زنان و سرنشینان بالگرد آمریکایی به زبان انگلیسی صورت گرفت و بعد از مدت کوتاهی گفت وگو، زن بدون هیچ مقاومت سوار بالگرد آمریکایی شد و از منطقه دور شدند.
منابع و شاهدانی که این روایت را دیروز /جمعه/ برای خبرنگار ایرنا بازگو کرده و مطالب مندرج در شبکه های اجتماعی را تایید کردند، گفتند که کسی درخصوص هویت زن، مرد با ظاهر داعشی و مقصد بالگرد اطلاعی ندارد.
نیروهای شاغل در پست ایست و بازرسی الاقواس تاکید کردند که حادثه در برابر انظار آنها و عموم مردمی که در ورودی این ایست و بازرسی در انتظار عبور از آن و ورود به داخل شهر تکریت یا حرکت به سمت بغداد بودند، شاهد بودند.
در شبکه های اجتماعی، این خبر با گمانه زنی هایی همراه بوده که برخی زن یادشده را از عناصر نفوذی سازمان سیا آمریکا در گروه تروریستی داعش در موصل دانسته و برخی گفته اند که زن مزبور از زنان داعشی است که دارای تابعیت غربی (آمریکایی - اروپایی) است که آمریکا نمی خواهد آنها به دست نیروهای عراقی بیفتند.
با اینحال هنوز منابع رسمی در دولت عراق درباره این حادثه واکنشی نشان نداده اند.
برخی منابع در منطقه عملیاتی غرب نینوا نیز گفتند، چهارشنبه گذشته شاهد فرود دو بالگرد از نوع شینوک آمریکایی در شهر تلعفر درغرب موصل بوده اند. این بالگردها بعد از سه روز هنوز از تلعفر برنخاسته اند.
یک منبع در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت، براساس اطلاعات به دست آمده، گویا میان نیروهای داعش در داخل تلعفر برای سوار شدن به این بالگرد و فرار از منطقه، درگیری های مسلحانه رخ داده و به بالگردها آسیب رسیده است، بطوری که بالگردها دیگر قادر به پرواز نیستند.
این منبع همچنین تاکید کرد که اطلاع زیادی درباره هدف نظامیان آمریکایی در نشاندن بالگردها در تلعفر وجود ندارد و تنها احتمال این است که آنان قصد داشته اند گروهی از نیروهای داعش را از این شهر محاصره شده توسط نیروهای عراقی خارج کنند.
برخی منابع فرضیه امداد رسانی تسلیحاتی، غذایی و دارویی را نیز مطرح کرده اند.
دو هفته پیش نیز 6 فروند بالگرد آمریکایی به سمت شهر الحویجه در جنوب کرکوک که در کنترل نیروهای داعش است، حرکت کردند و در حومه این شهر فرود آمدند.
فیلم های گرفته شده با گوشی های تلفن همراه، توسط نیروهای پیشمرگ کرد مستقر در حوالی الحویجه در فضای مجازی پخش شد و نسخه ای از آن به دست ایرنا در اربیل نیز رسید.
هنوز برنامه های آمریکا در ارتباط با گروه تروریستی تکفیری داعش در منطقه مشخص نیست و این سوال به طور جدی مطرح است که آیا قصد دارند بدنه این گروه مخوف را برای آینده حفظ کنند؟
این گزارش ها در خصوص تحرکات لجستیکی آمریکا ، بویژه هفته گذشته پس از آنکه اظهارات ژنرال 'استفان تاونسند' فرمانده آمریکایی عملیات ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا مبنی بر اینکه 'برغم آزادی موصل کار داعش پایان نمی یابد' و نیز گفته یکی دیگر از مقام های آمریکایی که از 'ظهور داعش 2' به عنوان گروهی مخوف تر از داعش در رسانه های بین المللی منعکس شد، قوت بیشتری گرفته است.
در طول سه سال گذشته، همزمان با زمانبندی های صورت گرفته از سوی مقام های آمریکایی برای شکست داعش که از 10 تا 30 سال را عنوان کرده بودند، تحرکات عجیبی از سوی ائتلاف بین المللی و آمریکایی ها در حمایت از این گروه تروریستی صورت گرفته که بخشی از اسناد و مدارک آن مانند فیلم و عکس در رسانه های عراق به ثبت رسیده است.
البته پیشتر، آمریکایی ها در انجام تحرکات خود احتیاط و مخفی کاری بیشتری می کردند، اما اخیرا گویا مخفی کاری را کنار گذاشته اند و بی محابا ماموریت های خود را در اراضی عراق انجام می دهند به طوری که عملیات فرود در الحویجه نیز در روز روشن انجام شد.
ماموریت های نظامیان آمریکایی در عراق براساس شواهد و مدارک، عمدتا در حمایت از گروه تروریستی داعش است و به نظر می رسد تلاش دارند بازمانده های این گروه را برای ایجاد یک گروه مخوف تر در منطقه حفظ کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها