کشف جرم کیهانی مشکوک به نخستین قمر فراخورشیدی

کشف جرم کیهانی مشکوک به نخستین قمر فراخورشیدی
شنبه 7 مرداد 1396 - 15:09

دانشمندان علائمی یافته‌اند که از یک جرم کیهانی واقع در آن سوی منظومه شمسی نشات می‌گیرد و ممکن است نخستین قمر فراخورشیدی باشد که تاکنون کشف شده است.

العالم-گوناگون

به گزارش نشنال جئوگرافیک، در حالی که بیش از 3 هزار سیاره فراخورشیدی کشف شده‌اند، قمرهای خارج از منظومه شمسی هنوز شناسایی نشده‌اند.

جرم کیهانی که شاید اولین قمر فراخورشیدی باشد،Kepler-1625b I نام دارد و احتمالا هم اندازه و هم وزن نپتون است. این شی حول سیاره‌ای به اندازه مشتری می‌چرخد و این سیاره در فاصله 4 هزار سال نوری از زمین قرار دارد.

سیگنال‌های جرم کیهانی مشکوک به قمر، توسط تلسکوپ کپلر ناسا شکار شد و قرار است تلسکوپ هابل در ماه اکتبر مشاهدات بیشتری بر روی آن انجام دهد تا هویت آن بهتر مشخص شود.

کپلر یک رصدخانه فضایی است که در سال 2009 توسط ناسا و به منظور کشف سیاره‌های هم‌اندازه زمین که حول ستارگان دیگر می‌چرخند، پرتاب شد.

این سامانه سیارات را با مطالعه تیرگی شناسایی می‌کند که حین عبور آن‌ها از مقابل ستارگان‌شان بر اثر مسدود کردن نور ستاره به وجود می‌آید. برای شکار قمرهای خورشیدی، کپلر تیرگی به وجود آمده در نور ستاره را پیش و پس از عبور سیاره از مقابل آن رصد می‌کند.

با این حال، شناسایی قمری که حول یک سیاره مدارگردی می‌کند با استفاده از این تکنیک بی‌نهایت دشوار است چون قمرها کوچک‌تر از سیارات‌شان هستند و این بدین معناست که عبور آن‌ها از مقابل یک ستاره، زیاد نور ستاره را مسدود نمی‌کند. همچنین منجمان باید سیگنال‌های قمر و سیاره‌ای که قمر به دور آن مدارگردی می‌کند، را از یکدیگر جدا کنند.

دانشمندان به داده‌های بیشتری برای تایید قمر بودن جرم کیهانی جدید نیاز دارند و از تلسکوپ هابل برای تکمیل یافته‌های خود بهره خواهند برد.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها