نگرانی عفو بین الملل ازنقض حقوق زنان عربستانی

نگرانی عفو بین الملل ازنقض حقوق زنان عربستانی
جمعه 19 اسفند 1390 - 09:26

سازمان عفو بين الملل که نگران نقض روز افزون حقوق شهروندان عربستاني بويژه زنان است براي اعلام همبستگي با زنان در خاورميانه و شمال آفريقا به ويژه عربستان سعودي ستادي را در لندن پايتخت انگليس تشکيل داده است.

به گزارش خبرنگار شبكه العالم از لندن ، اين ستاد بویژه باهدف مجبور کردن مقامات رژیم سعودي براي لغو ممنوعيت رانندگي زنان در عربستان و زمينه سازي تغییر روند تبعيض در برخورد با زنان در این کشور تشكيل شده است.

سازمان عفو بين الملل،ممنوعيت رانندگي زنان در عربستان را يكي از بارزترين موارد نقض حقوق بشر دانسته است و به همین دلیل همزمان با روز جهاني زن ، ستادي تحت عنوان " رانندگي به سوي آزادي " تشكيل داده است.

" سلنا ناصر" پژوهشگر برنامه خاورميانه و شمال آفريقا در سازمان عفو بين الملل گفت: محدوديت هايي كه برای زنان عربستاني اعمال مي شود ، مانع انجام وظايف معمول آنان از قبيل بازگرداندن كودكان از مدارس ، مراجعه به پزشك يا فروشگاه ها و حتي ديدار با دوستان و خويشان مي شود.

ممنوعيت رانندگي زنان در عربستان، از نظر سازمان عفو بين الملل يكي از مهم ترين موارد تبعيض در جامعه جهانی به شمار مي رود كه سبب مي شود زن در اكثر امور زندگي در عربستان سعودي به عنوان شهروند درجه دوم به شمار رود.

سلنا ناصر ادامه این روند را غيرقابل قبول دانست و گفت : مقامات رژیم سعودي، زن را شهروند درجه دو مي دانند در حالي كه زن با مرد برابر است.

در اين ميان و با توجه به نقش تعيين كننده زنان در انقلاب هاي عربي ، سازمان عفو بين الملل از فعالان جامعه جهاني خواسته است تا عكس ها و پيام هايي براي ابراز همبستگي با زنان عربستاني تهيه و منتشر كنند تا زن عربستانی را از ممنوعيت رانندگي برهانند و رژیم سعودي را مجبور به اعمال تغييراتی در این كشور كنند.

( رانندگي به سوي آزادي ) ستادي است كه سازمان عفو بين المللي آن را يك تير با دو نشان مي داند، يكي از اين نشان ها زمينه سازي حذف تبعيض زنان در عربستان سعودی است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها