اروپا کشتار حلبچه را جنایت نمی‌داند

اروپا کشتار حلبچه را جنایت نمی‌داند
جمعه 19 اسفند 1390 - 17:19

بروكسل (العالم)- درحاليکه چند کشور اروپايي از تأمين کنندگان اصلي سلاح‌هاي شيميايي براي رژيم سرنگون شده بعث بودند، فعالان بين المللي بار ديگر به مناسبت سالروز كشتار كردها در حلبچه از سوي رژيم بعث درسال 1988، نشستي را در پارلمان اروپا برگزار کردند.

خبرنگار شبکه العالم از بروکسل گزارش داد، شرکت کنندگان دراين نشست كه در بروكسل پايتخت بلژيك برگزار شد، از پارلمان اروپا و جامعه بين المللي خواستند كه از اين جنایت به عنوان كشتار جمعي و جنايت ضد بشري ياد كنند.

رژيم بعث عراق با بمباران شهر حلبچه در سال 1988 ، هزاران نفر از كردها را درعرض چند دقيقه قتل عام كرد.

نمايندگان و مدافعان حقوق بشر ، سياستمداران ، كارشناسان و قربانيان نجات يافته از كشتار حلبچه با ارائه فيلم هايي درباره كشتار حلبچه در اين نشست ، در تلاشي سالانه در پارلمان اروپا ، كوشيدند تا كشورهاي غربي را به اقرار رسمي به كشتار حلبچه، و به كار بردن توصيف كشتار جمعي درباره آن وادار كنند.

دولت عراق ، به طور رسمي در سال 2010 كشتار حلبچه را به عنوان كشتار جمعي به رسميت شناخت.

" كدر گوربز" عضو كميته هماهنگ كننده اين نشست درمصاحبه با شبكه خبري العالم، گفت هدف از برگزاري اين نشست سالانه ، اعمال فشار بر اتحاديه اروپا به منظور اقرار رسمي به كشتار جمعي و جنایت رژیم بعث در حلبچه است.

وی تأکید کرد: بايد به بازماندگان قربانيان اين فاجعه خسارت پرداخت شود.

شرکت‌های اروپایی فروشنده سلاح به صدام

شركت كنندگان در نشست بروكسل تاكيد كردند، تلاش براي به رسميت شناختن اين كشتار از سوي جامعه بين المللي ، قبل از شروع پيگرد قضايي دست كم 22 شركتي كه رژيم صدام را به سلاح هاي شيميايي ممنوع بين المللي مجهز كردند ، ممكن نيست.

حاضران درنشست پارلمان اروپا همچنين اجراي تحقيقات گسترده را درباره دست داشتن دولت هاي اروپايي كه دراين نشست به طور مستقيم يا غيرمستقيم مسئول كشتار بيش از 5 هزار نفر معرفي شدند ، خواستار شدند.

"ديرك روشتوس" رئيس جلسات اين نشست، درمصاحبه با شبكه خبري العالم ، گفت : ما درصدد تهيه اسنادي درباره دست داشتن شركت هاي اروپايي در فروش سلاح های شیمیایی به رژيم صدام هستيم؛ و اين مسأله علاوه بر این شرکتها، دولتهای حامی آنان را نیز شامل می شود.

نشست بروكسل همچنين از كميته ها و شوراي هاي حقوق بشر وابسته به سازمان ملل متحد و اتحاديه اروپا خواست كه به سرعت براي اعزام هيات هاي تحقيق به منطقه ، وارد عمل شوند.

تمجید از مواضع تاریخی ایران

حاضران دراين نشست به بررسي مواضع منطقه اي و بين المللي در قبال كشتار وحشيانه مردم شهر حلبچه پرداختند و موضع ايران را كه دراين نشست غايب بود ، تاريخي و قابل تمجيد توصيف كردند.

تمجيد از موضع ايران درحالي صورت گرفت كه شركت كنندگان ياد قربانيان بمباران شيميايي در شهر سردشت ايران به فاصله حدود سه ماه از حمله به شهر حلبچه در مجاورت آن را گرامي داشتند.

" دانا حلبچي " رئيس سازمان بناي يادبود حلبچه در شهر لاهه درمصاحبه با العالم، گفت: اهالی حلبچه مديون ايران هستند ..  اشاره به اين مسأله تبليغ براي ايران نيست، زیرا این یک رویداد تاريخي است و مردم حلبچه بايد از حمايت تاريخي و کمک های ايران قدرداني كنند.

کشتار کردها در ترکیه

از سوی دیگر كردهاي تركيه نيز تصاويري ويدیويي از كشتارهاي روبوسكي ، كازان و اديسي را كه نيروهاي تركيه سال گذشته درآن از سلاح هاي ممنوعه بين المللي استفاده كردند ، به اين نشست ارائه كردند و تحقيقات مشابه درباره اين كشتارها را خواستار شدند.

 

AM - 09 - 08:46



پربیننده ترین خبرها